Gå til innhold

Motor effekt og lyd, og styling av motor


Anbefalte innlegg

Skrevet

regner med at er lov å ha 3 ulike spørsmål i samme tråd, der ein av de faller litt ute av "teknisk" men resten holdes innenfor ? :D

Uansett:
Er det håpløst dyrt å få meir effekt i ein bensinmotor uten turbo?

Når det gjeld lyd, hvordan få ein grom lyd, som ikkje blir eit overkill? Man vil gjerne ha ein lyd som ikkje høres ut som ein tilfeldig volvo (volvo av alle ting xS) på gata, men noe som vekker litt oppmerksomet. Når går man for langt? VIl jo være jævlig teit med ein bil med 150hk / 170hk og få den til å høres ut som ein ferrari foreksempel. Men uansett bil eg kjøper vil ikkje orginal lyden holde, må ha noko som gir feetere lyd, på samme måte som når man har turbo, så skaffer man seg ein dumpventil (eller er det bare eg som tenker det)

Så hva gir deg kul/grom/nice osv lyd, men det blir ikkje eit overkill (bilen er mer eller mindre orginal, og det er snakk om E36, E39 eller e46, med andre ord, bilen er ikkje kjøpt enda)

Styling av motor:
Ser mye stilige motorer, spessiel turbo motorer, men hvordan kan man "piffe" opp ein motor å få den litt fetere. Ser mange kaster mye "chrom" nedi. Noko slikt eg kunne tenkt meg. Sånn ny mustang aktig utsende av motoren. Helt elendig beskrivelse, men håper dere forstår hva eg sier. Vil ha ein motor som man kan showe off.

 

Takk på forhånd! Forresten, vi snakker 2l eller 2.5L alt ettersom :D

Er det grenrør og slikt? Andre forslag?

Skrevet

- Er aldri håpløst å få mer effekt i en bensinmotor uten turbo/kompressor. Står vell heller på kunnskap og budsjett ;) Masse du kan gjøre, men alt koster penger, og her i norge, koster det som regel enda litt ekstra ..

 

- Null problem å få en fin lyd, kan f.eks bytte til effektanlegg, sportsluftfilter, større eksos f.eks 3" rør, osv,osv. Det går også mye på budsjett og litt på hvilken lyd du liker :)

 

- Chromestyling i motorrom på bmw = jalla. Fælt å se på.. Puss heller opp det orginale som er, å invester i noe lakk til motorrommet, å ta en skikkelig motorvask, å få alt rent og fint før du pusser det opp igjen. Mye finere det en masse jalla.

Skrevet

- Er aldri håpløst å få mer effekt i en bensinmotor uten turbo/kompressor. Står vell heller på kunnskap og budsjett ;) Masse du kan gjøre, men alt koster penger, og her i norge, koster det som regel enda litt ekstra ..

 

- Null problem å få en fin lyd, kan f.eks bytte til effektanlegg, sportsluftfilter, større eksos f.eks 3" rør, osv,osv. Det går også mye på budsjett og litt på hvilken lyd du liker :)

 

- Chromestyling i motorrom på bmw = jalla. Fælt å se på.. Puss heller opp det orginale som er, å invester i noe lakk til motorrommet, å ta en skikkelig motorvask, å få alt rent og fint før du pusser det opp igjen. Mye finere det en masse jalla.

Takk for svar. Budsjettet skal holdes så thight som mulig, ettersom eg skal ha lappen samtidig som bilen og har ikkje allverdens med peng (skole + jobb med 49 kroner timen, whup whup. Slavearbeid.no)

Hørt mye dårlige greier om sportsfilter, at det kan gi dårlig ytelse?

Effektanlegg : Lyd + HK?

men så kommer det eg snakket om, overkill. Når blir det overkill iforhold til størrelse på motor.

Skrevet

Jeg er nok som deg... Lyden er halve opplevelsens i mine øyne.  Jeg kan starte med det jeg har lært, jeg jobber til daglig med innkjøp av biler, jeg har vært på bilfabrikker og har også mekanisk bakgrunn som bilmekaniker ( skolen ) og jobbet med vedlikehold av f-16.

 

Det første punktet og det som kanskje skaper det du tenker på som gromm lyd er det selve motoren som lager, mao sylindere... Flere sylindere / stempler lager en grommere lyd, v6 / v8 / v10 / v12 / v16 .... Over 8 sylindredemotorer blir de ofte mindre aggresive spes v12... Dette bringer meg inn på del 2.....

 

Slaglengden på stemplene eller for å si det på en annen måte, for en mer turtallshissig motor som igjen høres mer hissig ut har ofte bredere stempler og kortere slaglende, dette gjør motorene mer hissige slik som ferrari som er rimelig turtallsvilige, appropo ferrari bringer meg til punkt nr 3......

 

Veivakselen, altså den som sitter i bunn og holder ''stemplene'' er ikke som vanlige veivaksler, ferrari bruker '' rett '' veiv, dette skaper også en del lyd...som bringer meg til punkt nr 4

 

Eksosanlegget er bilens instrument, du kan ha den grommeste, største, hissige motoren som finnes, men hvis du har ett eksosanlegg som er dempet pga miljø, støysvak osv kommer det ikke noe spess grom lyd ut, pris er også en grunn til at lyden kan være litt kip.... som bringer meg til pukt 5 ...

 

Du får det du betaler for, fabrikken må spare penger der det er mulig og benytter ikke dyre matrialer til å lage et fancy eksosanlegg, dog skal det sies at de har begynt å legge fokuspå lyd når slagvolumet blir mindre, dyrere modeller slik som m3 og m5 har noe effekttuning i seg eller hva det heter, det betyr at det er noe falsk lyd inni kupeen for å skape en enda grommere lyd.

Skrevet

Jeg er nok som deg... Lyden er halve opplevelsens i mine øyne.  Jeg kan starte med det jeg har lært, jeg jobber til daglig med innkjøp av biler, jeg har vært på bilfabrikker og har også mekanisk bakgrunn som bilmekaniker ( skolen ) og jobbet med vedlikehold av f-16.

 

Det første punktet og det som kanskje skaper det du tenker på som gromm lyd er det selve motoren som lager, mao sylindere... Flere sylindere / stempler lager en grommere lyd, v6 / v8 / v10 / v12 / v16 .... Over 8 sylindredemotorer blir de ofte mindre aggresive spes v12... Dette bringer meg inn på del 2.....

 

Slaglengden på stemplene eller for å si det på en annen måte, for en mer turtallshissig motor som igjen høres mer hissig ut har ofte bredere stempler og kortere slaglende, dette gjør motorene mer hissige slik som ferrari som er rimelig turtallsvilige, appropo ferrari bringer meg til punkt nr 3......

 

Veivakselen, altså den som sitter i bunn og holder ''stemplene'' er ikke som vanlige veivaksler, ferrari bruker '' rett '' veiv, dette skaper også en del lyd...som bringer meg til punkt nr 4

 

Eksosanlegget er bilens instrument, du kan ha den grommeste, største, hissige motoren som finnes, men hvis du har ett eksosanlegg som er dempet pga miljø, støysvak osv kommer det ikke noe spess grom lyd ut, pris er også en grunn til at lyden kan være litt kip.... som bringer meg til pukt 5 ...

 

Du får det du betaler for, fabrikken må spare penger der det er mulig og benytter ikke dyre matrialer til å lage et fancy eksosanlegg, dog skal det sies at de har begynt å legge fokuspå lyd når slagvolumet blir mindre, dyrere modeller slik som m3 og m5 har noe effekttuning i seg eller hva det heter, det betyr at det er noe falsk lyd inni kupeen for å skape en enda grommere lyd.

Høres ut som du har relativt mye peiling. Så antall sylindere har mye å seie. Bilen/ motoren eg eventuelt kjøper vil nok være ein seksylindra motor.

Ja, lyden er viktig. Men det som er relativt viktig for meg også er å ikkje bli "mobba" for at lyden høres kjempe awesome ut og så e toppfarten på bilen 100km/t (underdrevelse, but you get the point)

Man kjøper ikkje ein bmw e36 og får det til å høres som ein ferrari *nevner det igjen eg xS* Men virker som ikkje det er mulig å få til sånn direkte på måten du forklarer det på.

Kan slagslengden i ein motor forandres?

Hva anbefaller du når det kommer til å få ein bil til å høres stilig ut?

har du noen grenser for når det blir eit overkill i forhold til hester og utsende?

Skrevet

Slik jeg tolker situvasjonen så bytter du bakpotte.. eventuelt luftfillter ( open, for lyd ) innsats for mer stillegående. PS '' power filter '' gir ikke mer effekt reff dynotesting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...