flyfaen Skrevet Oktober 2, 2014 Share Skrevet Oktober 2, 2014 Hei! Har brukt vel noen kvelder nå på å søke etter noe info om demontering/sammensetting av GS6-53BZ girkassen som sitter på bla. E90/91 fra 2007, en slik tight fin 6-trinns-kasse. Søkt etter info osv, både på allmektige Google, også her inne spesifikt. Har funnet NADA. Prøver derfor på en tråd. Det har seg slik at jeg har fått tak i en slik kasse, som også tilfeldigvis er ganske så strøken, og kommer fra en 335i som kun hadde trilla 23500 miles før donorbilen (fra England) fikk seg en "trøkk-16" og ble kondemnert. Allikevel var tanken å ta kassen fra-hverandre, ikke fordi noe feiler den, men fordi den skal brukes på et nokså "rafinert" eller "hva man skal kalle det" prosjekt, hvor det også går noe på et veddemål om bla. drivstofforbruk (mer effektiv motor, drivlinje etc...)...SÅ all innmaten skal ut og sendes til såkalt Isotropisk Polering, hvor også halve settet med drev etterpå skal få seg en film med ta-C DLC for å minske friksjon- og varmetap til det minimale. Snakk om ala halvering av parasittisk tap i kassen. Nok om det! Finnes det noen her inne som har tatt fra-hverandre en slik kasse, som har noen tips å komme med,? Typ om det er noen ting som eksterne komponenter og "holdeplugger/stenger" osv som må tas ut/av før man kan splitte kassa på midten. Å ta av hardy "propellen" er jo selvsagt... Hadde liksom ikke helt lyst å demontere den før jeg vet om man kan skade den på et vis med å gjøre noe i "ikke helt korrekt" rekkefølge, var jo ikke helt billig heller den kassa, og såvidt jeg skjønner leverer ikke BMW interne deler til disse nyere kassene, så hadde ikke lys å ødelegge noe mer utover evt. simmeringer og tetteplugger osv som man endten får på BMW eller KOED... Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet Oktober 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2014 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lundberg Performance Skrevet Oktober 24, 2014 Share Skrevet Oktober 24, 2014 Har samme spørsmål, en rep manual og sprengskisse hadde vært topp. flyfaen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flyfaen Skrevet November 24, 2014 Forfatter Share Skrevet November 24, 2014 Har samme spørsmål, en rep manual og sprengskisse hadde vært topp. Jeg har ikke funnet noe, har søkt meg ihjel. Etter sigende har ZF aldri utgitt noe manual på den... kassene er vistnok bruk/kast og overhales ikke, i utgangspunktet skal de ikke trenge oljeskift heller. Dog jeg har begynt å demontere min (har ikke tid å vente), så når jeg får splitta den (uten å ødelegge noe) kan jeg forsøke å lage en liten How-to. Er ikke sikekrt den måte jeg har gjort det på er helt optimal, men når den først er fra hverandre er det ganske lett å se hvordan det burde gjøres, om det jeg gjør nå ikke er helt etter boka som ikke finns... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå