Gå til innhold

Motorbytte 316i - 318i


eirikmedlie
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Første post her på bimmers! 

316i'en min døde idag, eller. Døde og døde, den mista oljetrykket, men var snar med og stoppe motoren så den er sannsynligvis ikke helt død. 

Uansett, jeg har en ekstra motor stående som jeg tok fra en delebil jeg en gang kjøpte, men tok desverre ikke ut hjernen fra den bilen før jeg vraka den. 
Siden motorbytte er det enkleste for min del så lurer jeg på om jeg kan bruke hjernen som står i 316i'en min nå, eller om jeg må ha en hjerne som passer til 1.8litern i stedet for den som allerede er i bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

*bump* 

Fant ut at veivlagrene på min M40B16 var ødelagt, sannsynligvis oljepumpa også.

Har en M40B18 stående, om jeg tar ALT elektrisk fra 1.6L og over til 1.8L så skal det vel funke? 

 

Bare for å være på den sikre siden, før vi gjør det. Slik at jeg ikke gjør en hel masse arbeid for ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg tenker meg om
så er vel ledningsnett også likt på b18 og b16 med mindre det har vert automat gir på b18 motoren eller om den kommer fra noe annet en e36
burde vel egentlig være plug n play
eneste er at du må bruke b16 hjerne for å få starta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg tenker meg om

så er vel ledningsnett også likt på b18 og b16 med mindre det har vert automat gir på b18 motoren eller om den kommer fra noe annet en e36

burde vel egentlig være plug n play

eneste er at du må bruke b16 hjerne for å få starta

Jaja, ledningsnettet var bytta på en halvtime, times tid. 

Begynner og ta form nå da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk motoren i bilen igår, starter og går men høres ut som en dieselmotor. 

Kan det være ventilløfterene? Siden det er hydrauliske løftere så er det jo kanskje mulig at det ligger olje som har stivnet under løfterene? 

 

Noen som har andre ideèr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det er nok bare at den har stått lenge det vil komme seg etter at den får gått litt

Har ikke blitt bedre enda, etter 920 kjørte kilometer.

Skal kjøre rens på motoren en eller to ganger til, ble bedre etter første gang.

Motoren har jo som sagt stått lenge, er sikkert noen oljekanaler som er tett.

Men fant et nytt problem, når motoren er gått varm så fusker den på ca 2800 til 3400RPM, og med kløtsjen ute så stopper den på 4K omdreininger, trår jeg kløtsjen inn så går den opp til 5K men stopper der.

Den hopper ikke som om at det skulle vært et kutt, men bare fusker både med kløtsjen inne og ute.

Noen ideér? Ser for meg det kan være tenningen, siden rotoren står på kammen, og registeret er en halv tann feil så kan det jo hender den tenner litt for tidlig eller seint, husker ikke på farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...