Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Har en -91 E36 318i M40. 

 

Sist torsdag stoppet denne. Regnet mye den dagen, mye vann på veiene. Bilen gikk fint på morningen og ettermiddagen. På kvelden derimot, gikk den i ca. 3 min før den fjusket og turteller gikk bananas i 3 sekund før den stoppet. Startet igjen, fikk kjøre et par sekund til en parkeringsplass, før den døde igjen. Hadde veldig dårlig tid, så bare sprang videre etter å ha testet med startgass. Tenkte da at dette var et tenningsproblem. 

 

Hadde ikke tid til å se på dette før lørdagen igjen. Prøvde da å starte. Virket som motoren manglet siste "kicket" for å starte. Begynte feilsøking.

 

Fuelpumpe gikk. Luftfilter er skiftet for et par mnd. siden, sammen med plugger. Så bra ut. Målte resistans og spenning på coil, OK. Ingen tegn på fukt i verken coil,plugghetter eller fordeler. Resistans på kamføler og veivføler OK. Ingen jordingsfeil. 

 

Fikk en kamerat til å prøve å starte mens eg sjekket gnist. Gnist fra tennplugg så _litt_ svak ut. Gnist fra coil var likedan. Motoren startet likevel på 1. forsøket etter gnist var sjekket. Gikk litt ruskete i 15 sek, før den var normal igjen. 

 

Har hatt bilen i snart fire år, gått like fint i storm, som vinter og sommer. Kan nevnes at bilen har oppført seg likt en gang før. Mor lånte bilen en ukes tid, og kjørte inn i en automatisk vaskehall (fy-fy). Var da ikke hjemme, så fikk ikke sett noe på det. Bilen startet fint dagen etter. 

 

Flott at bilen går igjen. Men, er utrolig kjedelig å ikke finne feilen. Noen som har opplevd det samme, eller har en formening om ka feilen er ? 

 

Skrevet

Hadde noe tilsvarende problem på en E34 518 med m40 motor. Da skjedde mye annet merklig elektrisk problem også. Problemet mitt viste seg å være brudd i sikring til jording som gikk ut fra batteriet.

Skrevet

Hadde noe tilsvarende problem på en E34 518 med m40 motor. Da skjedde mye annet merklig elektrisk problem også. Problemet mitt viste seg å være brudd i sikring til jording som gikk ut fra batteriet.

 

Skal få sjekket opp i dette. Men har aldri hatt noe annet kødd med el. anlegget.

 

siden turteller gikk bananas får jeg lyst til å si veivsensor

Lurte på dette eg også, men da skulle vel verdiane eg målte ha sett litt merklige ut? Rart den plutslig fungerte igjen også? 

  • 2 weeks later...
Skrevet

Update: Bilen stoppet igjen på søndag. Fikk åpnet opp rommet til hjernen (ECU), som er bak batteriet i motorrommet. Spor av fukt. Viser seg å sannsynligvis komme inn fra undersiden av det plastdekslet ved viskeren. Sto i to av tre gummiknotter, pill råtne. Tørket hjernen, får se om det hjelper. Så ikke ut til å være skadet på innsiden. Bilen gikk fint i 15 minutter i kveld før den ble stoppet i vertfall!  :smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...