Gå til innhold

Trenger hjelp... watt..ohm..ditt.og.datt...

Anbefalte innlegg

Hei. Har nylig kjøpt min andre E90. Den forrige fikk jeg bygd et anlegg av LydpåHjul, men nå skal jeg ta tak selv.

Jeg har allerede montert GZ GZMW200NEO under hvert sete og venter på å motta Focal 100KRS som skal inn i dørene.

Dette er jo veldig gode elementer men.......

Jeg henger ikke med i verden på dette med forsterker, hvor det er alt for mange å velge i samt, alt for mange uttrykk...

Noen som enkelt kan forklare meg hvordan forsterker jeg burde velge til denne oppgraderingen? :-s

Jeg er såpas blank på akkurat dette at jeg vet ikke helt hva jeg skal spørre om, ønsker bare å forstå mer av temaet og hva som vil funke bra i min bil.. :stupid: :stupid:

post-77356-0-99983300-1413961065_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nylig kjøpt min andre E90. Den forrige fikk jeg bygd et anlegg av LydpåHjul, men nå skal jeg ta tak selv.

Jeg har allerede montert GZ GZMW200NEO under hvert sete og venter på å motta Focal 100KRS som skal inn i dørene.

Dette er jo veldig gode elementer men.......

Jeg henger ikke med i verden på dette med forsterker, hvor det er alt for mange å velge i samt, alt for mange uttrykk...

Noen som enkelt kan forklare meg hvordan forsterker jeg burde velge til denne oppgraderingen? :-s

Jeg er såpas blank på akkurat dette at jeg vet ikke helt hva jeg skal spørre om, ønsker bare å forstå mer av temaet og hva som vil funke bra i min bil.. :stupid: :stupid:

Hei,

I BMW verdenen virker JL Audio XD600/6 å være foretrukket av mange. Det er kanskje fordi mange benytter original head unit, sammen med en Technic Harness, pluss at den er relativt liten fysisk.

Jeg har en liggende som jeg snart skal montere selv også. For min del skal jeg benytte de 6 kanalene til BSW høytalere fremme og bak, pluss Earthquake sws8xi under setene. Siden sws8xi er 2 ohm, kommer jeg ikke til å brokoble dem.

Dersom GZ GZMW200NEO er 4 ohm, kan du brokoble dem, og benytte de siste to kanalene til focalene dine fremme. Om du ikke ønsker å brokoble, og heller ikke ønsker forsterker til høytalere bak/sidene, kan du sikkert klare deg med XD400/4. Det er uansett 75W pr kanal her (4ohm), eller 100W pr kanal (2ohm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I BMW verdenen virker JL Audio XD600/6 å være foretrukket av mange. Det er kanskje fordi mange benytter original head unit, sammen med en Technic Harness, pluss at den er relativt liten fysisk.

Jeg har en liggende som jeg snart skal montere selv også. For min del skal jeg benytte de 6 kanalene til BSW høytalere fremme og bak, pluss Earthquake sws8xi under setene. Siden sws8xi er 2 ohm, kommer jeg ikke til å brokoble dem.

Dersom GZ GZMW200NEO er 4 ohm, kan du brokoble dem, og benytte de siste to kanalene til focalene dine fremme. Om du ikke ønsker å brokoble, og heller ikke ønsker forsterker til høytalere bak/sidene, kan du sikkert klare deg med XD400/4. Det er uansett 75W pr kanal her (4ohm), eller 100W pr kanal (2ohm).

hmm.. Ok!

Flott med en såppas svar  :beer:

Nå har jeg planlagt å montere denne på en litt fansy måte inn i bilen på, slik at toppen på forsterkeren vises, da hadde det vært litt penere vis forsterkeren hadde noe form for lys på seg. En logo i lys eller noe lignende. Ser at disse ser veldig standard ut... Finnes det noe litt mer fansye, men som selvfølgelig dra samme nytten...  :drink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Ok!

Flott med en såppas svar  :beer:

Nå har jeg planlagt å montere denne på en litt fansy måte inn i bilen på, slik at toppen på forsterkeren vises, da hadde det vært litt penere vis forsterkeren hadde noe form for lys på seg. En logo i lys eller noe lignende. Ser at disse ser veldig standard ut... Finnes det noe litt mer fansye, men som selvfølgelig dra samme nytten...  :drink:

JL Audio XD serien passer nok best for de som ønsker en "stealth" tilnærming, som meg. Og for dem som ikke har RCA linje utganger fra spilleren (original HU). Den har også høypass/lavpass delefiler på hvert kanal-par.

Du får ta et valg basert på hvor mye effekt du føler at du trenger til de ulike høytaler parene, og hvor mange høytalere du vil benytte. Pass også på at forstereken har de delefilter innstillingene du måtte ha behov for. Jeg kjenner ikke til GZ GZMW200NEO, men som regel trengs det et bandpass filter til høytalerene under setene, og ikke et rent lavpass filter. Personlig, så skal jeg benytte en DSP (JBL MS-8) sammen med den 6-kanals forsterkeren, som vil ta seg av alt dette.

Dersom du har original spiller/head unit, noe jeg ikke tror at du har, så vil det også ha mye å si hvilken original spiller som er i bilen din nå (base stereo, hifi, logic7 osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JL Audio XD serien passer nok best for de som ønsker en "stealth" tilnærming, som meg. Og for dem som ikke har RCA linje utganger fra spilleren (original HU). Den har også høypass/lavpass delefiler på hvert kanal-par.

Du får ta et valg basert på hvor mye effekt du føler at du trenger til de ulike høytaler parene, og hvor mange høytalere du vil benytte. Pass også på at forstereken har de delefilter innstillingene du måtte ha behov for. Jeg kjenner ikke til GZ GZMW200NEO, men som regel trengs det et bandpass filter til høytalerene under setene, og ikke et rent lavpass filter. Personlig, så skal jeg benytte en DSP (JBL MS- :cool: sammen med den 6-kanals forsterkeren, som vil ta seg av alt dette.

Dersom du har original spiller/head unit, noe jeg ikke tror at du har, så vil det også ha mye å si hvilken original spiller som er i bilen din nå (base stereo, hifi, logic7 osv).

Har fortsatt den som kommer orginalt med bilen, men vis det skulle være nødvendig blir den byttet. 

Jeg hadde jo Ground Zero GZNA 4350XII i den forrige bilen, men føler ikke det er helt nødvendig med denne nå  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt den som kommer orginalt med bilen, men vis det skulle være nødvendig blir den byttet. 

Jeg hadde jo Ground Zero GZNA 4350XII i den forrige bilen, men føler ikke det er helt nødvendig med denne nå  :-k

Original spilleren har ikke har ikke RCA utganger til forsterker. Da trenger du en forsterker som benytter høytaler utgangene fra original spilleren, som inngangs signal til forsterkeren (som XD serien har). En "Technic harness" vil hjelpe deg å koble opp alt, uten at du trenger å kutte i ledningsnettet i bilen.

Hvilket stereo anlegg har du i bilen nå (base stereo, hifi, logic7)? Har du allerede en forsterker gjemt bak på venstre side i baggasjerommet? Har du senter-høytaler på dashbordet (logic7)?

Dersom du har noe annet enn hifi stereo (kode 676), så er ikke lydsignalene ut fra spilleren flatt. Det er ganske sterkt modifisert, avhengig av type stereo du har.

Sjekk første post her, for å finne ut hva du har i bilen nå, og andre tips for å modifisere stereo i BMW E9x:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=641323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...