Gå til innhold

Oppgradere E91 professionel og basic

Share

Anbefalte innlegg

Hei dere.
Spiller og høyttalere, ja hele anlegget egentlig, har jo sine betydelige begrensninger hva angår både effekt og lydkvalitet.
Tenkte å pynte litt på det med å få frem mer effekt til høyttalere.
Løsningen blir separat effektforsterker til bassene. På den måten kan spilleren bruke hele sin strømforsyning og effekt til disse stakkarene som sitter i dører.

Tenkte å bruke adapter fra høyttalerledninger til basser og konvertere disse til phono med en liten boks jeg kjøper i bilstereoforretning. Dette i mangel på signalutganger og mangel på vilje til å installere all verdens sorte bokser til en formue.
Ny forsterker tilkoblet bassene.
Billig, enkelt og greit. De fleste elementer vokser betydelig med mer tilgjengelig effekt.

Men - bassene skal kun spille lav mellomtone og bass.
Jeg klarer ikke å finne ut hvor signalet er filtrert. Noen som vet ?
Enten må det være i signalveien i spilleren. Tviler på det.
Da må det vel sitte en spole eller et delefilter et eller annet sted ?
Eller er det så galt at bassene får fulltone signal ?
Noen som vet ?

Har 2 forsterkere liggende, den uten delfilter er den beste. Men hvis jeg må filtrere får jeg bruke den andre med innebygget justerbart filter.
Har også en singelkanal monoforsterker. Kanskje like greit å la bassene spillene mono. Den forsterkeren tåler 2 ohms last.

Håper noen har kunnskap om dette settet med proffesional (proff og proff fru blom) og basic høyttaleranlegg.
Så får jeg litt klarhet i hva slags signal jeg disponerer.
Og svar gjerne enkelt med enkle betegnelser - så kanskje jeg forstår svaret :-)

Takk, takk, takk.

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg mener at 6,5" mid-bass høytalerene som er under setene, er parallellkoblet med de 4" som er i dørene. De er parallell koblet ved A-stolen, og dør høytalerene har en kondensator i serie, som fungerer som et delefilter (høypass).

Jeg tror at mid-bass høytaleren under setet får "fullt" signal. Jeg skriver "fullt", fordi spilleren i basic stereo ikke gir ut flatt signal. Signalet er modifisert i spilleren.

Her er en som har gjort noe lignende som du ønsker (men brukte signalet fra bakhøytalerene, som ikke er en god ide). Legg også merke til anbefalingen angående å fortsette å benytte høytalerene som inngår i basic stereo. De er ikke bra (derav den sterkt modifiserte EQ i basic stereo spilleren):

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=638752

Her er en fin tråd med mye info angående oppgradering av lyd i bmw E9x:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?p=11237769#post11237769

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker Yngven
Høres korrekt ut det du skriver - leste igjennom linkene.
Må åpenbart bruke kablene til basshøyttalerene, og ser ikke at det gjør noe at de er i parallell med dørhøyttalerene.

Forstår på deg at det trolig ikke sitter et lavpass filter / spole noe sted. Litt rart egentlig. Kan ikke se noen fora som slår dette fast.
Kunne jo godt sitte en spole der det for fronthøyttalerene sitter en kondensator.

Jeg kan jo bare prøve - har en "straight true - no nonsen" eldre digitalforsterkerjeg har lyst til å bruke (eldre Infinity DPA275). Tror jeg river i en signalomformer da de som koster litt har justerbar spenning på utsignal, samtidig som at de løser remotestrøm til forsterkeren.
Forsterkeren har gain og bass boost justering. Så helt straight true er den ikke.

Blir det helt uregjerlig er det jo fort gjort å bytte forsterker.
Eller koble faenskapet tilbake til original :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe filter for mid-bass elementene nei. Her nevnes også kun kondensatoren til mellomtone elementet:

http://musicarnw.com/bmw-e9x-audio-systems/

Dette systemet er nok designet for minimum kostnad. Derav det lydbildet som er kodet inn i base stereo spilleren, for å få mest ut av høytalerene. For å få flat EQ, må bilen kodes om til Hifi (676), eller benytte JL cleansweep/JL MS-8 eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen.
Det er åpenbart spart både her og der ja. Om ikke akkurat gromlyd blir det nok litt bedre når høttalerne får godt med strøm og uanstrengt drift av forsterkerne.
Utbedringen er jo minimal og er gjort på et par timer.
Takker Gizmo - men kjøper likegjerne nytt - billige saker.

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...