Gå til innhold

316i E46 Touring bruker mye olje og mistenker vann i oljen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2004 modell E46 Touring 316 (115hk) I det siste har den bruke unormalt mye olje og idag når jeg peilet oljen ser jeg att det har kommet noe i oljen som ikke skal være der. Mistenker att det er vann men er ikke sikker.

Bilen har gått 170.000km og jeg har ikke merket att den lekker olje.

Noen som har en idè om hva dette kan være og en løsning på problemet?

Legger ved et bilde av peilepinnen etter att jeg oppdaget att det er noe i oljen.

post-81952-0-26692300-1415132594_thumb.j

Skrevet

Hvitt gørr i oljen er ofte tegn på vann ja :(
Kan være alt frå trykk i toppdekselet, sprekk i toppen, til toppakning visst det er vann.
Du skriver at du ikkje merker at den lekker olje men har du sjekket om den lekker vann?  :P
Du kan jo ta av lokket på ekspansjonstanken og ruse motoren. Bobler det då er det toppakning

Skrevet

Nja, dette er vel en N42B18 motor vil jeg anta.

Da går jeg ut fra at situasjonen er det samme med deg som med mange andre som har disse, at veivhusventilasjonen ikke har vært byttet.

Hvis veivhusventilasjonen er tett så vil du få økt oljeforbruk, både gjennom sylindrene og utvendige lekkasjer fra motoren.

I tillegg så vil det bygge seg opp en del slikt gørr som du har på peilepinnen din og sannsynlivis også under oljepåfyllingstoppa.

Mye småkjøring vil også medføre mere gørr.

Det første som begynner å lekke er som oftest rundt vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren.

Denne står i bakkant av toppen på eksoskammen så det er vanskelig å komme til å sjekke.

Et lite speil og en god lykt så får du et vist overblikk.

Merker du noe til oljelukt i kupeen?

Søk her i teknisk på:

N42 veivhusventilasjon DIY ?

N42 veivhusventilasjon

og

e46 oljeforbruk

Der finner du masse god info om temaet.

NB! Husk at du må ha "cold climate" versjon av veivhusventilasjonen.

Skrevet

Jepp, som Anbjørn sier så få renset/bytta ut veivhusvent. Som regel når vi får inn biler på verkstedet med "majones" på peilepinne/oljelokk så ber vi kunden ta seg en langtur på 4-5 mil, og vips så er majones borte:) 

Skrevet

Alle tilhørende slanger bør byttes også. De blir meget harde og sprø med tiden. I tillegg så er de nok fulle av gørr.

Jeg tok ut peilepinne røret også på min da en av slangene går dit.

Skal du ut med røret så pass på at du gjør godt reint der det går gjennom bunnpanna FØR du drar det ut.

Ellers så risikerer du at sand og skitt havner inni motoren. Trykkluft er din venn der da det er trangt å komme til.

Hele jobben med å bytte veivhusventilasjon og slanger bør du regne minimum 4 timer hvis du skal gjøre det selv.

Innsug må av, sannynligvis dynamoen også for å komme skikkelig til. Jeg tok i allefall ut min.

Skrevet

Har testa litt ikveld. Når jeg ruser den på tomgang og tar av lokket til ekspansjonstanken så skummer det litt. Trykker jeg enda mer på så spruter det opp gjennom tanken. Legger også merke til att det lukter litt olje inne i bilen av og til når jeg kjører.

Kan dette tyde på att topppakninga er gåen tru? Vil den bruke mer olje hvis dette er tilfelle?

Skrevet

Hørtes ikke helt bra ut det med ekspansjonstanken da.

Det finnes tester som kan tas på verksted for å finne ut om toppakninga er gåen.

Greit å være helt sikker på om pakninga er gåen eller ikke da det er ganske mye arbeid å bytte toppakning på disse.

Svidd oljelukt i kupeen vil du få hvis det lekker fra vakumpumpa som jeg nevnte over.

Olje vil da renne ned på eksosen.

Ganske typisk dette tror jeg. Hadde det på min før jeg fiksa opp i veivhusventilasjonen samt bytta o-ringer på vakumpumpa.

Jeg kjøpte o-ringer på ebay da jeg også ville bytte den som er i selve pumpa da jeg først hadde det i stykker.

Men av en eller annen grunn så passet ikke den o-ringen som ligger mellom pumpa og toppen så den måtte jeg bestille hos GS.

O-ringen i pumpa finnes ikke å få kjøpt hos GS eller BMW. Må vist kjøpe ny pumpe (dyrt)

Link til ebay: http://www.ebay.com/itm/BMW-318i-N42-Engine-1166-7502656-LUK-Vacuum-Pump-Repair-Kit-Uprated-Seals-/171487746107?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27ed77583b&vxp=mtr

Skrevet

Kan virke som att både topp pakningen og veivhusventilasjonen er gåen på bilen min.

Det att den bruker olje og att det lukter olje inne i bilen er nok veivhusventilasjonen. Mulig det er derfor der er majones i oljen også.

Men att det spruter opp vann av ekspansjonstanken ved rusing på tomgang har ingenting med veivhusventilasjonen og gjøre ifg en mekaninker jeg har snakka med.

Skal på verksted til uka og finne ut hva som er galt.

Litt kjipt med tanke på att bilen har gått 170.000km og er i veldig bra stand karroseri messig og ellers.

Takker for all hjelp her inne! :)

Skrevet

Toppen og pakningen var ok. Det hadde kommet kondens i motoren. Så her burde et olje og filter skift + bytte av veivhusventilasjon gjøre susen. :)

Ser det blir anbefalt og bytte slanger også. Er det noen som vet eksakt hva jeg skal bestille av deler for og få bytte veivhusvent og tilhørende slanger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...