Gå til innhold

E36: Er Servopumpa gåen ? (Video)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Prøver å finne ut hvor det kommer lekkasje fra servosystemet, og hvorfor det kommer så stygge lyder når jeg vrir om til full ratt omslag. 

Jeg tror det er servopumpa som er gåen, men jeg vil gjerne få bekreftet dette. Som dere ser på video´n så kommer det en stygg rasle lyd og knirking fra servopumpa ser det ut som når jeg har full ratt omslag. Når jeg ikke har på montert servo reima så kommer det ingen skrape lyd eller knirking ved full ratt omslag. 

Hva tror dere det er ?

http://www.youtube.com/watch?v=ghifI0Et1RI

På forhånd takk for svar! 

Endret av santho96
Skrevet

var ganske tydelig lyd på gåen servopumpe når du ikke vred om rattet også ;)

Så dette er typiske trekk på at den er gåen ? 

Video´n var litt misvisende da det er mye større forskjell på normal rotering og full ratt omslag, da begynner den og lugge/henge seg opp litt ! 

Skrevet

Lite olje på beholderen? Prøv og fyll på litt og se om den forsvinner.

Beholderen er over halvfull, men har mine mistanker om at servo olja burde byttes for lengst! Ser antyndinger til at oljen skiller seg når jeg ser ned i beholderen. 

Noen som har erfaring med å flusse heile servo systemet for olje ? Er dette noe for en privat person, eller er det beste å reise inn på verksted så bruker de vacum utstyr å suger ut all olje og fyller på ?

Planen var værtfall å bytte all servo olja om jeg først skulle bytte servopumpa!

Skrevet (endret)

La lokket stå åpent på servobeholder og gi fulle rattomslag, hold noen sekunder på hver side ved fullt ratt omslag. Da skal du få ut all luft. Kommer det masse bobler, så har du luft i system. Ikke fyll helt fullt opp. Oljen ekspanderer når den er varm. Hjelper ikke dette, så har du havarert pumpe. Denne er ikke all verdens kostbar, sikkert mange her inne som har en billig en til deg;) Lykke til.

Man bruker som regel en oljesuger på verksteder, du kan sikkert prøve å tappe ut en del av oljen fra snekka/tannstang, men vet ikke om du vil få ut alt. 

Endret av bmwmann24
  • 3 weeks later...
Skrevet

Bestilte ny-brukt servopumpe hos Koed, fikk den etter ca 5-6 dager. 

Bytta den, og i tillegg kjøpt jeg inn ny reim (greit å bytte når man først er i gang + den va ganske slitt). 

Kjøpte inn Dexron 3 olje fra Biltema, Del Syntetisk. 

Da blei lyden borte, og problemet er løst. 

Takk for tips folkens! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...