Gå til innhold

Inspection lampe lyser (Gul og rød)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp kjøpt meg min første BMW og da selfølgelig e30 og trenger da litt tips og hjelp.

Bilen er nettopp bygget om fra 320i til en 325i 2,5l. 1986 modell Godkjent og nettopp EU-Godkjent. 

* Check lampen lyser hver gang jeg starter bilen, og sjekker da indikatoren oppe i taket som lyser på Bremsleuchte(!)... ?

Trykker inn bremsen og da forsvinner både lyset på idikatoren oppe i taket samt check lampen..? Alt av lys fungerer og i instruksjons boka står det at jeg burde bytte ut stoplyspæren på 21 WATT.. Noen som har erfaring med feil meldinger? Har byttet den ut men fortsatt samme lysene hver gang jeg starter bilen.

* INSPECTION lampen tennes når jeg starter bilen, og gul og rød lampe under lyser konstant. Har lest at jeg IKKE burde kjøre bilen mens den røde lampen lyser og anvise bilen på nermeste BMW forhandler. Jeg fant ut at det er en indikator på at bilen trenger service(?), men motorolje, girolje har nettopp blitt byttet.. Men er vell mer enn bare det som blir gjort på service. 

Noen som har vært borti dette før?

Skrevet

Når man har service på bilen må serviceindikatoren resettes. 

Noe som tilsynelatende ikke er gjort her.

Derfor lyser der gult og rødt, det er ikke en sensor som kjenner etter om ting er byttet og resetter indikatoren selv ;-)

I all hovedsak så er det væsker/oljer og filtre som blir byttet på service.

På storservice (inspection II) så blir det vel byttet tennplugger også

Er regreim på denne her, så den kan jo være lurt å sjekke når ble skiftet sist.

Om du googler litt så finner man serviceskjema der det står alt som skal bli gjort.

Skrevet

Dersom du søker litt på forumet, så finner du ut hvordan du resetter denne selv fra motorkontakten under panseret, har jort dette maange ganger og er helt ufarlig om det gjøres rett, eller kjøp en enkel service resetter på koed eller gs, husker ikke hvilken pin det var men du kobler den bare til jord og slår på tenning i 12sekund og av igjen.

Se her

http://www.beckerelectronics.com/BMW/servicelightreset.html

Men skift olje og filter når du gjør dette, så har du en indikasjon til neste skift :)

Reg reim er også lurt å bytte viss dette ikke fins papir på, eller er lenge siden det var jort. :)

Det lyset i check panelet i taket og i instrumentpanelet når du starter er for bremselys, forsvinner når du tråkker på bremsen fordi da har du "testet" lyset, om det ikke forsvinner er lyspæren din gåen eller bremselysbryteren bak pedalen( har hatt dette selv)

Så må du ha lykke til med bilen og ta vare på den, blir sjeldnere å se biler med sjel i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...