Gå til innhold

Lekkasje mellom bakluke og bakrute E39 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sliter med at det lekker inn vann mellom glasset og bakluka på min E39 touring. Når luka står åpen er det en stor glippe mellom pakningen og glasset så det spruter jo inn vann hver gang jeg vasker bilen. I tillegg tror jeg det fører til at det kommer vann inn i selve åpneknappen for luka, for den åpner seg av seg selv i hytt og pine de første timene etter vask.

Luka er forøvrig veldig treig i hengslene og burde nok hatt en ny gassfjær, men er det treige hengsler i luke og glass som gjør at man får glippe der? Tipper flere har vært plaget med samme problem..

Noen som har løsningen på dette?

Mvh 

Tomzern

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei!

Sliter med at det lekker inn vann mellom glasset og bakluka på min E39 touring. Når luka står åpen er det en stor glippe mellom pakningen og glasset så det spruter jo inn vann hver gang jeg vasker bilen. I tillegg tror jeg det fører til at det kommer vann inn i selve åpneknappen for luka, for den åpner seg av seg selv i hytt og pine de første timene etter vask.

Luka er forøvrig veldig treig i hengslene og burde nok hatt en ny gassfjær, men er det treige hengsler i luke og glass som gjør at man får glippe der? Tipper flere har vært plaget med samme problem..

Noen som har løsningen på dette?

Mvh 

Tomzern

Først; har du kombi bakluke? altså to-delt slik at du kan åpne kun ruta? Hvis det, hvordan ser ramma rundt ruten ut med tanke på rust..? Er den hel og fin?  Den kan lekke om du har rust der..

Skrevet

Har to-delt og rammen rundt ruta er rusten rundt kanten, men jeg snakker om en glippe mellom gummilista og ruta som er 3-4 millimeter stor så ruta ligger ikke inntil engang... Det strømmer jo inn vann når jeg vasker bilen :-s

Skrevet

Da hadde jeg tenkt enten at ruta må justeres på hengslene eller låsen slik at den blir tightere eller at pakningen\gummilista må byttes..

pass hvertfall på å tørke opp vann som kommer inn og hvis du har nivåregulering på denne så sjekk for all del at det ikke ligger vann i brønnen ved reservehjul der kompressoren er.. den tok just kvelden hos meg pga vann..

lykke til..

Skrevet

Ok, både ruta og hele luka går veldig tregt opp og ned i hengslene, så lurer på om jeg skal plukke alt ut og smøre det skikkelig opp. Tror ikke det er låsen på ruta som er problemet for den ligger inntil nederst.

Dette problemet har nok eksistert en stund før jeg kjøpte bilen, for det er allerede rustet et relativt stort hull nedi hjulbrønnen i et av hjørnene. Hadde kompressoren oppe for en stund siden, og den så ut til å være fin + at den fungerer som den skal. Skal fikse den rusta og div annen smårust på bilen til våren igjen, men inntil videre hadde det vært greit å ihvertfall få den tett :)

Takker for svar så langt :)

Skrevet

Jeg byttet nettopp hele bakluken og hengslene på min.

er hengslene blitt veldig trege er det ikke sikkert du klarer å smøre dem opp. mine lå i smørebad i et døgn men hjalp ikke detgrann..

men du kan jo være heldig.

skal du justere noe på hengslene eller demontere så få med deg en kompis er mitt råd..;)

• 3 weeks later...
Skrevet

Ok, er det mulig å få tak i nye hengsler, eller må man bare finne noen brukte som er bedre?

Kunne tenkt meg å fikse dette til sommeren i sammenheng med rustrep av bakluka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...