Gå til innhold

Defekt vindusviskermekanisme E46 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Har en E46 01 mdl touring. Vindusvisker mekanismen sluttet nylig å fungere, men motoren går fortsatt. Problemet er at jeg ikke får demontert selve mekanismen, da den sitter bom fast. Noen som har tips til hvordan jeg kan få løsnet den ? 

Skrevet (endret)

Hadde samme problemet på min, og fikset det i fjor etter en del prøving og feiling. Til slutt gikk det med mye makt! :) BMW har jo brukt aluminium i braketten som mekanismen er festet i, stål i selve akselen, og messing i foringene der akselen går gjennom. Veisalt og vann på dette, og vips, så setter det seg skikkelig. "Genial" konstruksjon....

Det hjelper veldig å ha kjøpt ny drivaksel, så ser du litt hva du må demontere osv.

Se www.autopower.se - Gör-det-själv - mekartips - Byte av drivaxel bakre torkare

Aller først: Sjekk at du har fått av alle mutterne. Det er to muttere som holder plastdekselet på innsiden på plass, og en som fester selve mekanismen til braketten på bakruten.

Hvis du åpner bakruteglasset skal viskeren sveive fritt. Får du beveget den i det hele tatt? På min måtte jeg ta i skikkelig med en fastnøkkel, og fikk beveget den noen cm til slutt. Hvis du ikke får gjort det, ta av viskerarmen og den lille o-ringen som ligger rundt selve den gjengede delen, få på to muttere, stram dem mot hverandre, og prøv å dra mekanismen rundt ved å skru mutterne mot hverandre. Fortrinnsvis med klokken når du står mot bakluken, da jeg regner med at den har satt seg i "hvileposisjon" mot kl. 9? Bruk WD40. Når du får litt bevegelse er du et stykke på vei. Sprut på mer WD40 rundt akselen.

Demontér så plastdekselet på innsiden av glasset, og bruk en hammer til å lirke ut mekanismen. Jeg satt den i spenn mellom aluminiumsplaten og den biten av akslingen som stikker inn i viskermotoren som du ser på bildet her: http://www.autopower.se/mekartips/baktorkare_e46/bild5.jpg

Ta i, og etter hvert vil du få den ut. Det kan hende en av foringene blir sittende i hullet, men de er lette å få ut når akselen først er borte.

Etter at alt er ute kan du enten sette inn ny aksel og gjennomføring, eller rense den gamle, slik jeg gjorde. Slipte rundt akselen, og i hullet gjennom bakruten med slipepapir rundt en skrutreker. Deretter smurte jeg godt inn med vannfast fett, dette får du kjøpt på Biltema eller på båtsjapper, jeg stakk ned i båten og hentet en tube jeg hadde liggende. Så er det bare å montere sammen igjen. Dette gjorde jeg for litt over et år siden, og mekanismen min har aldri gått så lett. Dette er noe alle med E46 touring burde gjøre først som sist, så slipper man alt styret når den har satt seg bom fast. Det tar 12 minutter hvis den er løs fra før, men et par timer hvis man må banne og bruke makt... :)

Her er min tråd fra da jeg hadde samme problemet:

http://bimmers.no/topic/772367-e46-touring-bakrutevisker/

Endret av semmern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...