Gå til innhold

Guide til for alle BMW med multimedia "NFC"

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter en del spørsmål angående bruk av NFC i bil, tenkte jeg å lage en Guide på hvordan dette brukes og hva mulighetene er!

La meg starte med å forklare litt hva dette er:

NFC er fremtiden innen mobil teknologi, dette vil blant annet ta over bankkort og andre betalingsmetoder (er alt ute i minibanker)

NFC er en måte å utføre kommandoer/oppgaver/fil overføring momentant fra tlf til tlf!

Dette betyr i praksis att du kan sende en link til en annen mobil bare ved å legge mobilene inntil hverandre eller overføre en fil.

Det finnes også noe som heter NFC tags. Dette er små klistremerker som har en kobbertråd kveil inni som man kan lagre enkle kommandoer og linker på!

Her skal jeg vise dere hvordan man bruker NFC i bil!

Tanken er den att det nå finnes så mye elektronikk i bilen som kan brukes via telefonen for å redusere håndbruk av mobiler under kjøring (sånn som handsfree og tlf på multimediaskjermene i bilene), men er er veldig mange som glemmer å koble opp mobilen før kjøring og da ender opp med å faktisk bruke mobilen under kjøring uansett (enten for å koble opp eller kun for å ta bare den ENE samtalen)

Hva man trenger for å få dette til er 2 ting:

Programerbare NFC tags som har en kapasitet på minst 99 byte.

http://www.ebay.com/itm/5Pcs-NTAG203-144-Bytes-NFC-Programmable-Tag-Stickers-25x25mm-for-Smartphones-/121444974432?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

En app som kan programere NFC tags.

Her er det litt forskjellig å velge i mellom, det finnes gratis utgaver (disse har som regelt noe begrensninger på utvalge av kommandoer) eller man kan velge kjøpe utgaver som har alt du vil trenge!

Jeg bruker denne:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.widgapp.NFC_ReTAG_PRO

Hvilket kommandoer trenger man?

Det jeg ser som ett behov (da jeg snakker ut i fra mitt eget mediasystem) er bluethoot og wifi hotspot. 

Bluethoot er for handsfree (kanskjer andre bruker den for å spille av musikk også) 

Hotspot er for å få internett i bilen da jeg bruker nett radio og spotify.

andre kan ha andre behov, sånn som å automatisk sette på lydløs, forandre ringetone, sette en alarm ovs alt er mulig!

Hvordan programere NFC tags

Dette er en veldig enkel jobb og man kan legge inn mange kommandoer man vil så lenge NFC taget har stor nok lagring

"Jeg går ut i fra appen jeg ga link til"

NB. husk å skru på NFC på telefonen din, inn under "setting"

1. Start NFC ReTag Pro
  2. ta ett NFC tag og legg den bak telefonen din (sensoren er plassert litt forskjellig fra merke til merke, men dra taget opp eller ned helt til du hører ett "pling"
  3. Det skal da komme opp ett vindu som det står "NEW Tag detected ID:**********!" Trykk "add Tag"
  4. Velg navn (Jeg valgte "BMW E46 Ready")
  5. Nederst til høyre vil du få en knapp som er grønn og heter "activity" trykk på denne
  6. Dette er lista over valgmulighetene du har av kommandostyring til din telefon. her kan du velge å skru på eler av funksjoner/apper /linker/lyder/tlf profiler ovs
  7. Jeg skal vise dere hvordan man kobler opp Bluethoot og Wifi Hotspot. Velg kategori "Wierless / Network" 
  8. Trykk på den som det står "Bluethoot"
  9. Her får du ett valg mellom å skru den "Off", "No" og "Toggle". Velg "Toggle" (Toggle betyr att når du legger mobilen på NFC tag første gang vil den skru på Bluethoot og andreganger vil den skru av Bluethoot) 
  10. Gjør samme prosess for WiFi Hotspot, velg "Toggle"
  11. Ta nå samme NFC tag å legg den bak mobilen igjen for å akrivere/sjekke om alt fungerer (Du vil få ett spørsmål om å velge å lese tag via denne appen, velg ja/trykk på ikone av appen). alt skal nå fungere. prøv igjen for å se om kommandoene blir deaktiver
  12. Nå kan du gå ut av appen og monte NFC taget det du ønsker!

Montering i bilen

her er det rett og slett etter eget ønske, selv prøver jeg å få NFC tags til ikke å bli synenes over hode. 

men husk, det fungerer ikke å legge noe øver NFC tags da du ender opp med å blokkere signalene (det finnes noen tynne plast/karbon gjenstander som kan brukes men ikke metall)

10847797_832882540067723_752765874971374

10411823_832882510067726_757229878334329

10389087_832882463401064_998182461948601

Det kan hende andre ønsker å legge ett merke bak tlf holderen i bilen, eller girkula. 

Jeg synes det ser kult ut om man legger det bak ett emblem, da man bare legger mobilen inntil emblemet og pling så er alt koblet opp automatisk :smile:

Smak og behag!

Håper dette er forstålig og kan gi dere en lettere opplevelse i bilen :P

Synes systemet er genialt og det koster dere VELDIG lite å montere

NB: selv driver jeg å utforsker litt på hvilket matrialer som NFC signalene går igjennom for å kunne gjømme denne bedre.

en annen tanke er å slipe ett lite hull i en list for å å lakkere over den etterpå??

Har dere spørsmål så bare spør og legg ut deres egne erfaringer og plasseringer av NFC tags i bilen deres her, kanskje vi alle får noen bedre ideer enn hva jeg har nå :P

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og oversiktlig :-) har kjøpt NFC tags selv og er veldig kjekt og enkelt. Er verdt 20 kr for å si det sånn :-) Mangler bare å finne rette plassene å plassere så di ikke blir synlige. Skal ta det når jeg får tid å kan få bilen inn et sted det er varmt ;-) kom med forslag alle sammen. kjører selv E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...