RagnarokEM Skrevet Desember 21, 2014 Skrevet Desember 21, 2014 Hei, Har ein bmw e36 1998 som i utgangspungtet har "varmeseter" orginalt, eller min bil har vertfall det.Slik eg har forstått det har det vært tøy seter i bilen min, men ettermontert skinnseter.Eg var under bil setet og det ligger kabler der og på førersiden var alle kablene koblet til...noe og motsatt side var det 1 kabel som ikkje var koblet til (skjekket med voltometer, gjekk ikkje strøm igjennom kabelen enda setet var "aktivert på høyest" varme).Når eg skrur på varmen lyser den lille lampa på knappen, men setene varmer seg ikke opp. Eg vet ikkje om disse skinnsetene har varmeelement men det ser ut til at det er kabler fast montert i setet. Men er det noen som kan gi meg noen tips rundt dette, noe informasjon?Hvordan ser varmeelement ut, hvor finner eg de om eg har det i setene og om eg ikkje har det er det mulig å ettermontere under skinnet? Noen som har ein koblings skjema til setene & vet hvor man skal koble inn ledninger til setet?
Brian Skrevet Desember 21, 2014 Skrevet Desember 21, 2014 Mål først om det kommer 12v ut fra kontakten. Feilen kan enten være denne bryteren, ledningsnettet eller seteelementet i seg selv. I e36 er det ikke uvanlig at varmen ikke fungerer da trådene har en tendens til og ryke i varmeputa under skinnet. Dette kan ofte inntreffe når noen står med kneet nedi setet eller evt andre ting som har forårsaket ett brudd i puta. Enkleste måten og sjekke om varmeelementet i setet er defekt er og måle på kontakten og se om du måler kontakt fra inngang til utgang. Har du ikke det har du brudd en eller flere steder og det vil derfor ikke fungere. Da har du to alternativer. Kjøpe nye element fra ebay eller noe som har dette rimelig og bytte, eller bare ta av skinnet, finne bruddet(ene) og lodde disse sammen igjen. Det vil være ganske enkelt og se disse bruddene. Se her for bilder og mer info: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1165042-Heated-seat-repair-done!-DIY
RagnarokEM Skrevet Desember 21, 2014 Forfatter Skrevet Desember 21, 2014 (endret) Vil legge til at det ser ut til at knappen på pasasjersiden slår seg fra max til "minimum" av seg selv etter ein viss tidPå førersiden slår den seg av av seg selv etter ein viss tid Takker Brian Endret Desember 21, 2014 av RagnarokEM
RagnarokEM Skrevet Desember 21, 2014 Forfatter Skrevet Desember 21, 2014 Mål først om det kommer 12v ut fra kontakten. Feilen kan enten være denne bryteren, ledningsnettet eller seteelementet i seg selv. I e36 er det ikke uvanlig at varmen ikke fungerer da trådene har en tendens til og ryke i varmeputa under skinnet. Dette kan ofte inntreffe når noen står med kneet nedi setet eller evt andre ting som har forårsaket ett brudd i puta. Enkleste måten og sjekke om varmeelementet i setet er defekt er og måle på kontakten og se om du måler kontakt fra inngang til utgang. Har du ikke det har du brudd en eller flere steder og det vil derfor ikke fungere. Da har du to alternativer. Kjøpe nye element fra ebay eller noe som har dette rimelig og bytte, eller bare ta av skinnet, finne bruddet(ene) og lodde disse sammen igjen. Det vil være ganske enkelt og se disse bruddene. Se her for bilder og mer info: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1165042-Heated-seat-repair-done!-DIY Kor er elementente og er det ledning (2 stk, 1 per element)? Kor pleier man å finne disse?
Brian Skrevet Desember 21, 2014 Skrevet Desember 21, 2014 Elementene ligger under skinnet som vist i linken. Jeg husker ikke i farta hvilke kontakter det var, eller hvor mange pins det var. Er det el justering på setene? Hvis ikke er det kun varme og føler til airbag om du har dette som skal kobles til under der. Altså ikke så mye og velge mellom. Men uansett er det fort gjort og sjekke om det kommer 12v ut fra kontakten iallefall, så får du utelukket steg for steg. En ødelagt bryter er mye enklere og bytte enn element i setet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå