MariusBekkelund Skrevet Januar 20, 2015 Skrevet Januar 20, 2015 Hei. Gjelder M51D25, 1998. Hadde nettopp justert timingen på dieselpumpa, etter at den ikke ville starte. Med stort hell. Men så... I et MEEEGET svakt øyeblikk, ville jeg kjenne etter om registerkjedet var strekt. Satte ei pipe på mutteren til tannhjulet på dieselpumpa, og strammet til... RRRRRT!! Dermed så glapp tannhjulet over kjedet som går ned til veiva. For å finne ut om det kunne justeres tilbake med å vri på pumpa, prøvde jeg å starte. Fikk såvidt dratt rundt motoren, så kom det en klunkelyd. Det viste seg da at jeg hadde dratt med kammen også, da pumpa glapp over.. Dette har da resultert i at jeg, mest sannsynlig har en krokete ventil, og ei pumpe og en kammaksling som ikke stemmer med ØD på veivakslingen... Noen velvalgte ord om hvordan dette kan reddes...? Regner jo med at det bare er å begynne demontering av topp....
BTK-530 Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 Det er nok bare å demontere topp og sjekke hva som er skadet. Så montere alt på nytt med TDC/ØD, som nytt utgangspunkt.. Evt merker eller låsing på svinghjul.. Så er det å sjekke ventiler, ventilseter og stempel. Så må man bare ta det derfra.. Det er hva jeg ville ha gjort.
MariusBekkelund Skrevet Januar 23, 2015 Forfatter Skrevet Januar 23, 2015 Resultatet ble to krokete ventiler. Men nå må jeg starte helt på nytt med veiva i ød. Har to merker på tannhjulet til diesepumpa. Et med nr 4, og et med nr 6. Hvem av de skal brukes? Er det for ant sylindre? Og kan dieselpumpa settes en runde feil? Takk for svar på forhånd
BTK-530 Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Åååå akkurat det kan jeg ikke svare deg på men sjekk her. Finn biltypen din osv: http://workshop-manuals.com/bmw/ Husk å sjekke ventilsetene dine for ujevnheter. Sett i de nye ventilene dine, og hell over parafin etc på ventilflaten... Skal da ikke lekke igjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå