Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Har noen punkter jeg lurer på angående et svar jeg fikk ifra statens vegvesen angående ombygging av en bmw e28.

 

spørsmål nr 1.

 

 - Dokumentasjon på at kjøretøyet kunne leveres fra fabrikk med omsøkte motor/tekniske endringer, og spesifisert hvilke andre komponenter som er forsjellige.

 

Hva menes egentlig med dette?

 

og spørsmål nr 2.

 

- Biltypene må ha samme karosseri; dvs. at det ikke er konstruktive forsterkninger på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

 

Er det noen her som kan utdype disse to spørsmålene litt mere grundigere for meg? Har litt dårlig forståelse på slikt :)

 

ville vært til stor hjelp å fått svar på disse spørsmålene! :)

 

Mvh Alex ;)

Skrevet

Og vist det er noen her som har bygd om biler og godkjent det tidligere her som kunne tenkt seg og pratet med meg på pm hadde vært supert :)

Skrevet

Hei!

 

Har noen punkter jeg lurer på angående et svar jeg fikk ifra statens vegvesen angående ombygging av en bmw e28.

 

spørsmål nr 1.

 

 - Dokumentasjon på at kjøretøyet kunne leveres fra fabrikk med omsøkte motor/tekniske endringer, og spesifisert hvilke andre komponenter som er forsjellige.

 

Hva menes egentlig med dette?

 

Med dette menes at bilen ble levert fra fabrikk med tilsvarende motoreffekt, bremser og understell. (feks: ombygging fra E28 518 til M5)

Her må bl.a. bremser, fjærer, støtdempere, stabstag osv. være av samme dimmensjon eller bedre. Tüv godkjent for biltypen.

 

og spørsmål nr 2.

 

- Biltypene må ha samme karosseri; dvs. at det ikke er konstruktive forsterkninger på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

 

Med biltype må ha samme karosseri feks. sedan 2 dørs. og det må dokumenteres fra feks. BMW teknisk avdeling, at det er samme karosseri på 518 som M5.

Er det ikke det, så må karosseriet til 518 forsterkes i henhold til spesifikasjoner som er på M5.

 

Er det noen her som kan utdype disse to spørsmålene litt mere grundigere for meg? Har litt dårlig forståelse på slikt :)

 

ville vært til stor hjelp å fått svar på disse spørsmålene! :)

 

Mvh Alex ;)

Skrevet

Ja nå skjønte jeg det :) takk!

det er en 2.4 diesel e28 jeg har, og skal godkjenne denne med m57d30. 3 literen har 410nm og e28 m5 har 340nm.

Men e28 alpina har 520nm, så da skal dette i teorien gå bra der da viat jeg bruker alpina understell og bremser? Og siden e28 er levert som alpina er jo karosseriet godkjent med 520nm så da skal vell d ikke være noe hindring i å få dette til?

Mvh alex

Skrevet

Men angående spørsmål to, da må jeg hente motoren ifra en e39 sedan jeg da?

Men det er jo ikke noe e28, altså ikke samme biltype. Hvordan blir det da? Er vell mulig å godkjenne motor ifra annen bil, eller?

Skrevet (endret)

Er ikke bare bare og henvise til alpina på bmw som er nyere en 83mod. Da alpina i 1983 ble registrert som egen bilprodusent, så ofte bt henger seg opp i det. Men derimot er det lettere og henvise til hartge. Som bare var et ombygning firma av bmw. 

Er vel egentlig lettere og bruke en m57d25 da den ikke har mer hk/Nm en noen orginale e28 modeller. Innmaten fra  m57d30 passer jo rett inn der etterpå.

Ser m57d25 10Nm for mye i forhold til m5 men er mulig det finnes en strupet m57d25 i noen land

Endret av bmwmaxi
Skrevet

Det finnes jo folk her i norge som har ombygget en 518 til alpina. Så da er det vell mulig da eller hadde han bare flaks?

Om han hadde flaks eller ei blir spekulering.

Det jeg vet er at biltilsynet har blitt meget strenge ang. ombygging de siste par årene.

Det har mye og si hvem du "møter" hos biltilsynet. Noen er ok, mens andre kan være meget vanskelig.

Det er den som godkjenner ombygging som "står ansvarlig", så trur noen helst unngår dette.

Etter det jeg har fått med meg har ikke biltilsynet noen "gode" retningslinjer og følge.

Så noen fasit er det dessverre ikke.

Det er iallfall min erfaring.

Det viktigste er og ha med dokumentasjon, ha en plan om hva man skal gjøre, og henvisning til feks. delekatalåg m. delenummer eller/og Tuv godkjenning.

Ingen ting er umulig.

Og ikke møt opp i "oljete kjeledress". (He he)

Om motoren er fra en nyere bil har lite og si, så lenge effekt/Nm er tilnærmet lik.

Lykke til!

Skrevet

ja jeg er allerede i kontakt med en på biltilsynet.
Men vist ikke Alpina er noe alternativ som karosseri, så finnes det ikke en motor som er levert til e28 som har 410nm.
Men vet jo også om folk som har fått godkjent m30b35 med turbo på over 500hk i e28. så i utgangspunktet skal det jo være mulig da? hvordan han gjorde det har jeg ikke peiling på. bremser og understell osv er ikke problemet i dette tilfellet, det er å få godkjent 410nm i en e28.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...