ES Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 Hei. Jeg får en feilkode på oljenivåsensor som ikke lar seg slette. Ved diagnose får jeg opp følgende feilkoder: Alternator: under-excitation. Antar at dette betyr for lav ladespenning, men måler 14.20V stabilt på tomgang. Får også feilkode på oljenivåsensor og oljetemp. Har lest meg frem til flere som har fått denne feilen ved feil på dynamo da disse sensorene på ett eller annet vis skal være koblet via dynamo. Det kommer ikke feilkoder på lading/batteri/dynamo i idrive, Kun på oljenivåsensor. Ved sletting av feilkode fungerer oljetemp og oljenivå som normalt i ca et halvt minutt før de detter ut. Tomgangturtall øker også litt ved aktiv feil. Ser ingen forskjell i ladespenning på bil før og etter sletting av feilkode, heller ikke i øyeblikket bilen legger inn feilkoden. Har lett etter fukt i moduler, sjekket batteri m.m men finner ingenting unormalt. Fikk denne feilen en gang for noen uker siden sammen med en rekke av andre feil etter bilen hadde stått i ro noen uker. Den gang lot feilkodene seg slette og jeg hadde da stabilt 14.8V på multimeteret, oljetemp og oljenivå kom først tilbake etter en halvtimes kjøring. Først litt ustabilt, deretter ble temp stabil og holdt seg funksjonabel frem til nå. Noen her som vet hva deres E60 har i ladespenning? Evt hva som er minimum før bilen skal begynne å lage feilkoder? Synes ikke 14.2V er unaturlig lavt og regner med bilen regulerer ladespenningen etter behov. Kommer ikke noe spesielt dipp i spenning ved fulle lys/vifte osv. Noen som kan definere alternator under excitation? På forhånd takk.
ZiGG Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 Ladespenning på min 2008 E61 530xd er 15,0-15,2V. Personlig trodde jeg dette var litt i høyeste laget.
ZiGG Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 Vet ikke om du blir noe klokere av dette. Kan virke som om dynamoen din yter i minste laget, om jeg tolker dette korrekt. Excitation = The application of energy to somethingIn case of synchronous motor, we give DC supply (excitation) to its field winding placed on rotor. To set a required flux, we have three conditions- 1 - Normal excitation - In this case our machine gets required flux through the DC voltage supplied. In this case our motor works on unity p.f.2 - Over excitation - In this case, our DC voltage provides more excitation than required so our machine counterbalance that extra flux by setting flux in opposite direction with the help of AC supply and this is called demagnetisation. In this case our machine works on leading power factor and works as a capacitive load.3 - Under excitation - In this case, DC supply is not enough to produce required flux so AC supply comes into picture to aid DC to produce required flux. So, our machine works on lagging power factor and works as an inductive load. This is also called magnetisation.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå