Gå til innhold

Diagnostisere ingen kontakt med ECU (uærlig verksted?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde nylig bilen på verksted for å diagnostisere at bilen dør ut på tomgang. Det ble byttet plugger og konkludert med at jeg trengte ny kamaksling da trykket ikke ble regulert rett (eller noe i den duren, er ingen motormann). Mens delene er på vei så valgte jeg å ta ut bilen og kjøre med den, da den fungerer som den skal med unntak av at den dør ut på tomgang. Allikevel så har ikke bilen min siden dette hatt noen problemer. Bestemte meg da for å sjekke etter feilmeldinger med en OBD II adapter og sammenligne resultatene med det jeg fikk før den ble sendt på verksted.

Får nå av en eller annen grunn ikke kontakt med ECU, noe jeg aldri har hatt problemer med tidligere og blir da mistenkelig på om verkstedet fikset det ved å bytte pluggene og bare lyver på seg at jeg må bruke 12 000 på å bytte kamakslingen. Finnes det noen måte jeg kan kontrollsjekke dette eventuelt fikse problemet med ECUen før jeg leverer bilen igjen for rep.?

Takker på forhånd for all hjelp dere kan tilby.

Bilen det er snakk om er en BMW 320i, 1998 modell med M52 motor? (kan det stemme?)

Skrevet

Må nok ikke bytte kamaksling men kamaksling sensor.. 1200,- går jeg med på men ikke 12000,-...

Hjemme obd2 som ikke får kontakt med ecu er ikke uvanlig..:)

Skrevet

De mente jeg måtte ha ny kamaksling og at den alene kostet 6500 pluss 4-5 timers jobb. Har alltid fått kontakt med den, og prøvde dessuten to andre. Skal visstnok være ganske avansert den ene jeg prøvde

Skrevet

Hvorfor tror du at jeg bare trenger sensor da?

Personlig har jeg aldri hørt om å bytte kamaksling i noen som helst problemstillinger før. Men driver ikke med bil.

Når folk får problemer med at bilen begynner å fuske og dø ut er det ofte en kam sensor som feiler..

Men ville jo være jævlig utspekulert av verksted å lyve om dette også.

Skrevet

Siden du nevner trykket ikke blir regulert rett. Tror jeg muligens de mente vanos som regulerer kammene. Passer bra i forhold til prisen på delen.

Skrevet

Siden du nevner trykket ikke blir regulert rett. Tror jeg muligens de mente vanos som regulerer kammene. Passer bra i forhold til prisen på delen.

Det er veldig godt mulig. Finnes det forøvrig noen måte for meg å sjekke den på?
Skrevet

Hei!

Slitte kamaksler på  disse motorene er MEGET sjeldent. Så lenge det er svimete dårehuer som har vært på ferde å mekket.

Feil på veiv og kamsensor er vanlig.

Det er en egen sak (motor) som regulerer tomgangen. Det går slange fra innsugsbelg og inn på denne.

lett å få sprekker på den når den blir gammel og dermed får feil input til hjerne.

Hadde slikt problem på min e39 m50 28. Tok av inntaket for å komme til

ting under. insugsbelgen revnet på grunn av at den var gammel og stiv.

Hadde ALDRI gått med på å skifte kammer med mindre dette kommer fra flere verksteder er du er fortrolig med.

Spennende å høre hvordan det går

Lykke til!

Skrevet

Dør den ut kun når den er varm eller når den er kald også?

Hadde først og fremst sjekket luftmengdemåler da denne kan skape lignende problemer når motor er varm.

Så lenge motor er kald går den under en forhåndsprogramert loop med bensin/luftblanding, i det den oppnår en viss temperatur begynner den å regulere blandingen gjennom O2 (lambda) og LMM.+++.

At en kamaksel er slitt eller gåen hadde du merket under normal kjøring også da bilen hadde oppført seg som om noe kveler den ved pådrag.

Få bilen inn til et annet verksted og be de vise feilkodene den spytter ut. Vanos-reguleringen skal heller ikke påvirke tomgangen i den grad da den kun forskyver kamakselen og når den presser på ventilene for å gi bedre kraft over hele registeret. Deffekt Vanos enhet eller regulering vil heller kjennes som en lat bil på lave turtall hvor den "eksploderer" i kraft oppe i registeret eller omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...