Gå til innhold

E36: Batterilampe flimrer/blinker


Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden begynte batterilampen å flimre i bilen. Det hele begynte med at jeg gav på litt ut av et kryss, og når jeg tok inn klutsjen igjen så begynte lampen å flimre og bilen holdt rundt 1500 omdreininger på tomgang. Det varte i noen minutter, så slukket lampen og alt var tilsynelatende i orden igjen. Det her har skjedd et par ganger til i løpet av uken, men igår tok det mye lengre tid før lampen slukket. I tillegg kom flimringen tilbake på samme kjøretur og ble stående å blinke helt til jeg hadde kjørt dit jeg skulle, parkert og skrudd av bilen.

 

Er det noen her som vet hva det kan være? Begynner batteriet å bli dårlig eller er det dynamoen som begynner å bli gåen? Kan det være noe så enkelt som spenningsregulator?

Bilen det er snakk om er en 1996 E36 316i som har kjørt 215000 km.

Skrevet

Hadde en bil for 4 år siden som gjore det samme bare med oljelampa. Sjekka olja jevnt men så ikke ut som lekk. 

Starta å skulle kjøre en dag så skjærte jeg motoren :) helt tom for olje å den lyste aldri konstant, bare flimra

Hvis det er det samme så er det vel ikke like farlig for din del :D

  • 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har lest på flere andre forum at det her garantert må være dynamo. Nå har bilen stått en del stille, men de få gangene jeg er ute og kjører med den varierer det når lampen kommer. Det som hvert fall har forandret seg er at når den først kommer på, så slukker den ikke før jeg slukker motoren. Videre har jeg fått sjekket batteriet med motoren i gang, og det viser ypperlige målinger av Volten. Laderegulatoren ser også bra ut. Så da må det vel være dynamo da?

  • 4 weeks later...
Skrevet

Her kommer det en liten oppdatering.

 

For to uker siden fikk jeg ikke start på bilen igjen etter å ha vært ute og kjørt en tur. Lys og alt fungerte, men den hadde ikke nok strøm til å dra i gang starteren. I dag måtte den flyttes og jeg fikk derfor en kompis til å gi meg starthjelp med startkabler, og bilen fyra på første forsøk. Jeg kjørte den hjem (ca 3 km med masse lyskryss) og da fungerte den helt fint uten at noen batterilampe kom på. Er det her fortsatt en indikasjon på Dynamo eller er det batteriet som begynner å bli slitent?

Skrevet

Oppdatering med målinger av batteri:

 

Bil av: 11,8 V

Bil på: 14 V

Bil på med batterilampe (den kommer på når den blir god og varm): 11,3 V

Skrevet (endret)

bytt regulator i dynamoen, børstene sitter i denne.
Denne får du for 200kr

Endret av glue
Skrevet

11,8 på batteri uten belastning er litt vel lite.

Klemmespenning på et batteri uten belastning bør ligge på 12,3-12,7V, og ikke falle under 11,2 ved belastning.

 

Høres ut som du ikke får nok lading så få sjekket regulatoren som glue nevner her, dette kan de aller fleste bilverksted gjøre ved å koble til et osciloskop og det pleier ikke å koste all verden.

  • 1 month later...
Skrevet

Det var spenningsregulatoren som var gåen. Det var en sjelden utgått type som kostet 1500,- å bytte. Valgte istedenfor å kjøpe en helt ny dynamo til 2500,- med regulator og alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...