andrej1 Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 For en uke siden begynte batterilampen å flimre i bilen. Det hele begynte med at jeg gav på litt ut av et kryss, og når jeg tok inn klutsjen igjen så begynte lampen å flimre og bilen holdt rundt 1500 omdreininger på tomgang. Det varte i noen minutter, så slukket lampen og alt var tilsynelatende i orden igjen. Det her har skjedd et par ganger til i løpet av uken, men igår tok det mye lengre tid før lampen slukket. I tillegg kom flimringen tilbake på samme kjøretur og ble stående å blinke helt til jeg hadde kjørt dit jeg skulle, parkert og skrudd av bilen. Er det noen her som vet hva det kan være? Begynner batteriet å bli dårlig eller er det dynamoen som begynner å bli gåen? Kan det være noe så enkelt som spenningsregulator?Bilen det er snakk om er en 1996 E36 316i som har kjørt 215000 km.
Espen Aass Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Ta og sjekk lading, så får du nok svar. Tipper slitte børster.
thommas88 Skrevet Februar 10, 2015 Skrevet Februar 10, 2015 Hadde en bil for 4 år siden som gjore det samme bare med oljelampa. Sjekka olja jevnt men så ikke ut som lekk. Starta å skulle kjøre en dag så skjærte jeg motoren helt tom for olje å den lyste aldri konstant, bare flimra Hvis det er det samme så er det vel ikke like farlig for din del
andrej1 Skrevet Februar 26, 2015 Forfatter Skrevet Februar 26, 2015 Jeg har lest på flere andre forum at det her garantert må være dynamo. Nå har bilen stått en del stille, men de få gangene jeg er ute og kjører med den varierer det når lampen kommer. Det som hvert fall har forandret seg er at når den først kommer på, så slukker den ikke før jeg slukker motoren. Videre har jeg fått sjekket batteriet med motoren i gang, og det viser ypperlige målinger av Volten. Laderegulatoren ser også bra ut. Så da må det vel være dynamo da?
andrej1 Skrevet Mars 22, 2015 Forfatter Skrevet Mars 22, 2015 Her kommer det en liten oppdatering. For to uker siden fikk jeg ikke start på bilen igjen etter å ha vært ute og kjørt en tur. Lys og alt fungerte, men den hadde ikke nok strøm til å dra i gang starteren. I dag måtte den flyttes og jeg fikk derfor en kompis til å gi meg starthjelp med startkabler, og bilen fyra på første forsøk. Jeg kjørte den hjem (ca 3 km med masse lyskryss) og da fungerte den helt fint uten at noen batterilampe kom på. Er det her fortsatt en indikasjon på Dynamo eller er det batteriet som begynner å bli slitent?
andrej1 Skrevet Mars 24, 2015 Forfatter Skrevet Mars 24, 2015 Oppdatering med målinger av batteri: Bil av: 11,8 V Bil på: 14 V Bil på med batterilampe (den kommer på når den blir god og varm): 11,3 V
glue Skrevet Mars 25, 2015 Skrevet Mars 25, 2015 (endret) bytt regulator i dynamoen, børstene sitter i denne.Denne får du for 200kr Endret Mars 25, 2015 av glue
Edin_M Skrevet Mars 25, 2015 Skrevet Mars 25, 2015 11,8 på batteri uten belastning er litt vel lite. Klemmespenning på et batteri uten belastning bør ligge på 12,3-12,7V, og ikke falle under 11,2 ved belastning. Høres ut som du ikke får nok lading så få sjekket regulatoren som glue nevner her, dette kan de aller fleste bilverksted gjøre ved å koble til et osciloskop og det pleier ikke å koste all verden.
andrej1 Skrevet Mai 14, 2015 Forfatter Skrevet Mai 14, 2015 Det var spenningsregulatoren som var gåen. Det var en sjelden utgått type som kostet 1500,- å bytte. Valgte istedenfor å kjøpe en helt ny dynamo til 2500,- med regulator og alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå