Gå til innhold

Ettermontere 16pins obd2kontakt i E39?


The Edge
 Share

Anbefalte innlegg

Har en '97 528ia med kun 20 pins rundt diagnosekontakt i motorrommet og kunne tenke meg å ettermontere 16 pins obd2 i kupeen.

Har liggende originalt panel med obd2kontakten som jeg kan bytte til.
Spørsmålet er da hvordan jeg skal koble den til bilen, og om det i det hele tatt vil være mulig/anbefalt å gjøre dette.

 

Jeg innser at kontakten i kupeen ikke vil bli en fullverdig 16pins odb2kontakt(eller lar det seg gjøre?), men tenker at den blir mer som en "permanent 20 til 16 pins adapter" slik at jeg kan foreta diagnose/se på livedata fra kupeen.

Det skulle vel være mulig å strekke frem kabler fra 16pins kontakten i kupeen og koble den inn parallellt med 20pins kontakten i motorrommet.
Jeg er derimot usikker på om disse kablene kan plukke opp støy fra motorrommet og føre det med seg inn i diagnosesystemet eller om det går bra om man bruker f.eks. en cat5e datakabel. Er også usikker på lokket på diagnosekontakten. Lokket har jo pinner som går ned i kontakten når man skrur det på, muligens for å "terminere" kontakten når den ikke er i bruk.

Hvordan ville dette fungere med/uten lokk dersom jeg kobler inn en obd2kontakt i parallell? Må jeg i så fall ha lokket på til vanlig, for så å skru det av når jeg tar diagnose fra kupeen, eller kan lokket være på hele tiden?

 

Er det noen her som har gjort dette, eller vet hvordan dette kan gjøres?

 

 

I følge "Den Store Diagnosetråden" skal bilen min angivelig være obd2 kompatibel siden 20pins kontakten min mangler pinne 15.

Men om jeg plugger til en bluetooth obd2 dings via adapter(20 til 16 pins), får denne ikke kontakt med ecu på bilen. Har prøvd flere av disse, som fungerer i andre nyere biler. Jeg får brukt carsoft og bmw scanner via adapter, så jeg vet at adapteret fungerer.

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

97 528 har MS41.0 ecu og støtter ikke eObd protokoller. Biler som har obd2 stikket i kupe har ecu som støtter eObd.  Forsker på dette selv og har 98,m52B28 i min e34,  Har funnet ut at USm52 med MS41.1 støtter eObd da dette er påkrevd i noen stater i usa.  Har bestillt en slik en og skal prøve dette. Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97 528 har MS41.0 ecu og støtter ikke eObd protokoller. Biler som har obd2 stikket i kupe har ecu som støtter eObd.  Forsker på dette selv og har 98,m52B28 i min e34,  Har funnet ut at USm52 med MS41.1 støtter eObd da dette er påkrevd i noen stater i usa.  Har bestillt en slik en og skal prøve dette. Håper dette hjalp litt :)

Takker for svar.

 

Ja jeg innser at bilen sannsynligvis ikke støtter *ekte* obd2-port slik som en som har dette fra fabrikk.

Tror ikke jeg tør eksperimentere med å skifte ecu, men interessant om du får dette til å virke.

 

Men det jeg kunne tenke meg var å koble opp denne obd2-porten i kupeen "parallellt" med 20pins kontakten i motorrommet slik at den på en måte blir en permanent 20-16pins adapter.

Jeg hadde i så fall fått funksjonalitet tilsvarende 20-16pins adapter fra 20 pins kontakten, bare at den er tilgjengelig fra kupeen.

Lurte i så måte på om det ville blitt utfordringer i form av at kabelen fra kupeen og frem til 20pins kontakten kunne skape støy inn på systemet, og hvordan jeg skulle håndtert termineringen av pluggen..(de kontakene som er i kappen til 20-pins pluggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...