Gå til innhold

320 ombygd til 328 drivverk - Hjelp til identifisering av diff ?

pautomagi
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Handlet meg en 320 touring for en tid tilbake. Bilen er ombygd til 328 men jeg er noe usikker på hva som er byttet om her.

Jeg mener selger sa at det kun var motor som er skiftet. Det vil si at svinghjul fra 320 må ha bli satt på 328, ikkesant ? Da clutchplate på 320 er 228mm(ish) og 328 er 240mm ? (med girkasse fra 320)

Men så lurer jeg på om det er sjangs for at noe mer måtte ha vært byttet over, gir, aksling, diff eller stikkakslinger ?

Problemet mitt er at jeg klarte å knekke diffen her forleden, og nå trenger jeg en ny diff.
Søker rundt og finner uendelig mange svar rundt om kring !

Er alle e36 differ like forutenom 3.2 M3 og utveksling fra 316-318is og 320-328i ?

En ting til, mellomakslingen på 320 er 1541MM mens 328 er 1492MM. MEN både 320 og 328 ble levert med
S5D 320Z girkassa, men 320 ble også levert med S5D 250G - TAJT kasse. Er det kassa som bestemmer aksellengde ?

Jeg skjønner liksom ikke helt hva som skal passe overrens her.

Takk så meget til den som kan klare å hjelpe med dette ! :D

Endret av pautomagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle girkasser som noengang kom på E36, passer på alle E36 motorer. Hvertfall bensin. Har testet både 318i, 318is, 320 og M3 6 trinnskasse på clutchplaten(240mm M3 3.2) min bare for å se at de passer innpå clutchplaten. Så det er godt mulig du har 320 kasse ja.

Når det kommer til differ, så er det slik.
316-320 har 168 diffen.
323-M3 3.0 har 188 diffen
M3 3.2 har 210 diffen.
Utveksling varierer fra modell til modell, så dette er bare å sjekke på deleliste.

Uten at jeg er for sikker på dette, så tror jeg det er girkassen som du sier som bestemmer lengden på akslingen.
Jeg ville sett på delenummer på diffen, for og deretter kjøpt diff. Tipper at du har 320 diffen med 3,45(Eller er det 3.91 på 320?) utveksling.

Endret av termin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende svar !

Det eneste jeg kunne finne av vettugt nummer på kassen var 2200022597. Men på det finner jeg ikke noe særlig. En og annen på ebay med det nummeret. Kom vel fram til at det må være 250G kassa til 320. 

Stikkakslinger skilles sammen med 168 og 188 diff ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikkakslingene på 320i touring manuell er de samme som på 2.5 og 2.8 literne,

men diffen er den samme som på 1.6-2.0l foruten medbringerne som er lik som 2.5 og 2.8.
tror også at det er de forskjellige girkassene som bestemmer lengden på mellomaksling. Er vel også forskjellig innfestning på inngående aksling på de forskjellige diffene hvis jeg ikke tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en 325 lsd diff skal passe på bilen mao ? edit: Det gjør den ikke.

Da har jeg kjøpt en 325 / 328 lsd diff. Viste seg at huset er av store typen. Så mellomaksling ble for lang.

Noen som vet om mellomaksling fra 328 går på girkassa til 320 ? regner med det er samma festene og at akselavstand til diff blir riktig med 328 akslingen ?

Endret av pautomagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en 325 lsd diff skal passe på bilen mao ? edit: Det gjør den ikke.

Da har jeg kjøpt en 325 / 328 lsd diff. Viste seg at huset er av store typen. Så mellomaksling ble for lang.

Noen som vet om mellomaksling fra 328 går på girkassa til 320 ? regner med det er samma festene og at akselavstand til diff blir riktig med 328 akslingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er kun bakdelen av akslingen som skiller på lengda da. Jo mer jeg leser og prøver å finne riktig deler jo mer forvirra blir jeg her  :beer:

Kan noen hjelpe meg og identifisere diffen jeg har fått tak på også.

Jeg finner ikke noe delenr på selve diffen som tilhører noen bil.

Den er merket med S og da har jeg skjønt at det er merket som er på lsd diffene.

Bak på taggen står det S3.15 7581 - Noe som oversettes til lsd diff med 3.15 utveksling ?

På innmaten står det 4061006503 - 2356155 S25.

Skal ha vært fra en 325 / 328. Noen ide om hvilken diff dette kan være ? :)

Endret av pautomagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en 188 diff. 25% sperre og 3.15 utveksling ble E36 M3 3.0 levert med originalt, og noen 323-328(Usikker på om de også har 3.15 utveksling).

Du har enten M3 medbringere, eller 323-328 medbringere.

Tusen takk for svar :)

Handlet meg en 325 mellomaksling så satser jeg på at den passer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...