amentia Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Har en 525tds med en merkelig radio. Den klarer ikke å finne en eneste stasjon i FM-båndet når jeg søker, men hvis jeg f.eks manuelt velger en stasjon med kjent frekvens, hører jeg sterk og helt klar radio. Dette gjelder egentlig kun P3. Noen ganger går ikke dette heller. Hva kan problemet være? Hvor sitter f.eks antenna? Vurderer å kjøpe et DAB-adapter, men mener å ha hørt at man i såfall må ha gode FM-signaler, og slik jeg forstår det skal også disse bli borte om et par år, og da må man vel uansett ha en fullverdig DAB-radio... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Traktortom2 Skrevet Februar 18, 2015 Share Skrevet Februar 18, 2015 Kan være att FM boksen din som er koblet til antenna begynner å ta kvelden. Når det kommer til DAB+ og dette med adaptere til FM sendere: først og fremst så driver FM frekvensene på ett mye lavere frekvens nivå enn dab. (FM ligger på rundt 500mhz og dab ligger på 1500mhz) ta dette med en klype salt, husker ikke akkurat hva de ligger på, men poengs er att det er stor forskjell. Om du bruker ett dab adapter vil du gå inn signaler og alle kanaler på samme måte som meg en dab antenne. Her er forskjellen. Hastighet! Dab lagrer en buffer på signalene som kommer inn før du hører noe i høytalerene. Litt sånn som å se på en YouTubefilmer. Jo større hastighet jo fortere går buffer en opp. Ved å bruke ett FM frekvens. Tar det lenger tid før du får hørt musikk fra du velger en kanal ( kanskje 20-60sec) velger du en med vanlig dab antenne vil dette reduseres noe. Det andre om avgjør hvor lang tid buffer en tar er selve dab radioen. Man får sånne dab+ adaptere som kobles til bilens usb utgang og du vil få kanaler der. Hva som avgjør hvor fort du får hørt på kanalene er ytelsen på spilleren og kabelenes hastighetskapasitet. Men når du først er inne på en kanal vil du ikke merke forskjell. Utbyggingen er såpass bra att det er i daler og fjellområder man har noe problemer med dab nette. Så i bunn å grunn ved å bruke ett dab adapter på ett FM bånd så bruker du dab nette men med en lavere frekvens og høyere buffer tid bare. Ikke noe i veien å montere opp dab adaptere i gamle biler med FM bånd om man ønsker å ikke koble opp nytt antenne system, men man får en dårligere buffer tid. Håper dette er til nytte Selv så har jeg droppet dab og FM, bruker internett radio. Radio app til spiller i bilen, funker fint for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå