Gå til innhold

Erfaring med bytte av Virvelspjeld på innsug

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Attmed innsuget på min M54B22 ligger det ein svart boks og tikker litt. Kjem fram til at dette er DISA valve, mangler eit godt norsk ord på det. GS kaller det justeringsenhet..

Finner eit par DIY'er, men lurer på om noken her har hands on erfaring med bytte eller tips til dette?
Skal være ein grei jobb, men lurer på om det er noke ein bør vere spes obs på annet enn å ikkje miste bolter nedi innsuget :P

DIY http://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?8607-E46-M54-DISA-Replacement-doityourself

Det er snakk om nr 7 på ETK'n lenger nede

post-82108-0-93931100-1424199828_thumb.j

post-82108-0-10092200-1424266643_thumb.j

Endret av Sammyen
Skrevet (endret)

Ingen?
Ser ut som om det kun er ein glorifisert ventil til det GS kaller tomgangsmotor

Lurer på om eg bare kan koble av kontakten til "tomgangsmotoren" til eg har fått tak i repair kit

Endret av Sammyen
Skrevet

Verdens enkleste ting å skifte.

Ta den gjerne ut og fjern flapsne før de løsner og stikker ned i motoren din :)

Tar ca 2 min å skru ut med rett verktøy. Torx-noe. Litt trangt, så anbefaler bit-sett med liten skralle.

Det kalles forresten virvelspjeld på norsk. 

Skrevet (endret)

Takker for svar!
Tenker at eg tar ut huset til luftfilteret og slangen som hører til for bedre plass.

Byttet du alt eller fikset du den du hadde?

Kan denne bare kobles ut og kjøre uten til eg får fikset?

Endret av Sammyen
Skrevet

Jeg tok av luftfilterboks og innsugsslange. Når du først har alt av så sjekk innsugsslangen på gasspjeld :)

Min var ikke defekt, jeg bare hadde mistanke. Dessuten sugde den falskluft der så jeg tok litt pakningsstoff på.

Jeg kjørte uten en stund, merket absolutt ingenting på det. Men når du skrur ut og vis den er løs så knekk av "flaps" så de ikke løsner mens du venter på ny. 

Forresten så får du disse svinbillig på eBay :P

Skrevet

Den kom oppigjen når eg søkte på originalnr 11617544806

Då er denne bestilt og så river eg ut innmaten og kobler den fra til eg får den nye i posten.
Takker for hjelp :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...