Blom3r1 Skrevet Februar 23, 2015 Share Skrevet Februar 23, 2015 Hei, Jeg har litt historie om bilen først siden dette er mitt første innlegg her inne:Jeg kjøpte min andre E39 tilbake i sommer som var og det vart mye styr med bilen for dagen etter jeg kjøpte den. Jeg prøvde å få tak i selger, det funket ikke så jeg måtte klage til forbrukertvistutvalget og har nå endelig komt i gjennom med saken og får igjen litt for det jeg betalte. Jeg har byttet toppakningen på bilen, vannpumpen og termostaten skal akkurat vere byttet før salg i følge tidligere eier. Lufting Problemet mitt er luftingen av kjølesystemet. Jeg har søkt en del rundt på forumet her og funnet forskjellige måter og prøvd alle av de, Plant/løftet, motor i/ikke igang, presset med hageslange. Men kjølevannet koker og det virker som om det ikke sirkulerer i systemet, for det kommer ikke vann ut av lufteskruene untenom den gangen jeg brukte hageslangen. det kommer heller ikke varmluft inn i bilen. Håper noen her inne har en god ide om hva problemet mitt kan vere Mvh Pål Gjøran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2015 For de som ser dette, så fikk jeg det til trodde jeg. Helt til jeg tok meg en skikkelig kjøretur, bilen blir fort varm (arbeidstemp) så kjørte jeg opp en forhåndsvis bratt bakke i ca.4km og begynte på nedover og da begynte tempen å stige. Jeg stoppet bilen og gikk frem for å sjekke i motorrommet, Såg ingenting gale annet enn at det var veldig lett å snurre på viften (det er vell ett tegn på at viskose koblingen er dårlig), viften går hele tiden også... Jeg satt meg inn igjen og startet bilen, og kjørte når nålen var på streken til høgre og da sank temperaturen til normal igjen og var der en stund (5 min ca) til den begynte å stige igjen... Noen som har noen andre ideer enn viskose koblingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Februar 25, 2015 Share Skrevet Februar 25, 2015 (endret) For de som ser dette, så fikk jeg det til trodde jeg. Helt til jeg tok meg en skikkelig kjøretur, bilen blir fort varm (arbeidstemp) så kjørte jeg opp en forhåndsvis bratt bakke i ca.4km og begynte på nedover og da begynte tempen å stige. Jeg stoppet bilen og gikk frem for å sjekke i motorrommet, Såg ingenting gale annet enn at det var veldig lett å snurre på viften (det er vell ett tegn på at viskose koblingen er dårlig), viften går hele tiden også... Jeg satt meg inn igjen og startet bilen, og kjørte når nålen var på streken til høgre og da sank temperaturen til normal igjen og var der en stund (5 min ca) til den begynte å stige igjen... Noen som har noen andre ideer enn viskose koblingen? Det at den koker kan være viskose viften, men dette har ikke noe med sirkulasjon og gjøre! Sikker på at vannpumpen og/eller termostat er i orden? Blir nedre radiatorslange varm? Endret Februar 25, 2015 av Espen A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2015 Jeg får temperatur inne i bilen nå da, så ut i fra det jeg har forstått er det sirkulasjon og i orden, men hvem vet.... Den blir ikke noe spesielt varm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Februar 25, 2015 Share Skrevet Februar 25, 2015 Jeg får temperatur inne i bilen nå da, så ut i fra det jeg har forstått er det sirkulasjon og i orden, men hvem vet.... Den blir ikke noe spesielt varm Hvis nedre slange ikke blir spesielt varm tyder det på dårlig sirkulasjon ja. Sjekk først termostat. Er denne i orden, sjekk vannpumpe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2015 Okei, skal se hva jeg finner ut. Men blir ikke før til helgen da jeg er reist på skole nå. Men jeg må bytte viskose koblingen uansett sant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Februar 25, 2015 Share Skrevet Februar 25, 2015 Okei, skal se hva jeg finner ut. Men blir ikke før til helgen da jeg er reist på skole nå. Men jeg må bytte viskose koblingen uansett sant? Det er ikke sikkert. Så lenge du ikke har sirkulasjon i radiator og denne ikke blir varm blir heller ikke viskosekopling varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Februar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2015 Står ikke viskosekoplingen på vannpumpen da? Eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Februar 25, 2015 Share Skrevet Februar 25, 2015 Står ikke viskosekoplingen på vannpumpen da? Eller tar jeg helt feil? Stemmer det, men hvis den ikke får varme fra radiatoren, vil den "slurre" og ikke gi full kjøleeffekt. Altså, vannpumpe og kjølevifte er ikke " direkte" koplet til hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Mars 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2015 Jeg startet bilen i går og lot den varme seg til driftstemperatur og den virket å bli verende der så jeg tok en kjøretur med full varme på og det kom varmluft og kaldluft vekslende, så jeg stoppet uten å stoppe motoren, opnet panseret og Såg at det kom en liten stråle fra slangen som går inn på termostathuset fra radiator så jeg skrudde til slangeklemmen litt mer og satte meg i bilen igjen og kjørte hjem, da kom det bare varmluft. Prøvde den litt i dag og og da kom det bare varmluft. Er det mulig at den lille lekkasjen var problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Det kan det være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blom3r1 Skrevet Mars 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2015 Okei, får håpe at det var det som var problemet Takker for hjelpen, Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mundalen Skrevet Mars 2, 2015 Share Skrevet Mars 2, 2015 Hadde samme problemet med min blommen, men eg kjøpte frostveske og lufta den goooooodt i bakken heime (med fronten oppover, god helling),så forsvant det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå