Gå til innhold

M3 3.0 S50B30 motor går ruskete når varm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som motoren i min '94 M3 rister og feiltenner noe så fort motoren nærmer seg driftstemperatur. Kjøpte seks nye coiler og tennplugger. Motoren spiste opp et par tennplugger i fjor... Jeg mistenker at det er en av to lambdasonder som har tatt kvelden denne gangen. Noe annet det kan være? Kan jeg finne ut hvilken av de to lambdasondene som evt er gåen på noen måte?

Takk for hjelp!

Mvh Kjetil

Skrevet

Jeg får nok løfte den av hjuldolly'ene og snu den rundt til diagnosemaskinen ja. Håper det dukker opp noe vettugt.

Skrevet

Jeg tok diagnose med INPA i dag. Da dukket denne opp:

post-44176-0-60668200-1425492121_thumb.j

Hva skal det bety? Hvis en ventil er gåen vil den vel gå rufsete hele tida og ikke bare når den er driftsvarm? Jeg mistenker en av de to lambdasondene. Rart den ikke gir feilkode. Noen andre ideer?

Skrevet

Takk. Skal forsøke det :-) Har du noen idé om hvorfor det kom opp feilmelding på ventil 1?

Skrevet

Motoren min feiltenner og går ruskete fremdeles. Sjekket koblingene til vanosen og solenoidene i dag og alt så ut til å være i orden. Forsøkte å spraye startgass uten noen endring i turtallet. Legger ved et par videoer fra INPA (beklager kvaliteten):

https://m.youtube.com/watch?v=yIaIJWIoCVA

https://m.youtube.com/watch?v=oXW86sLZ-As

Den begynte å fuske litt i fjor, men da ble den fin igjen etter at den fikk nye tennplugger. Den har stått urørt i garasje hele vinteren og ble først startet etter at vanosen ble overhalt. Sjekket timingen nøye og sveivet den flere runder og sjekket igjen. Starter med en gang og sviver fint frem til den nærmer seg driftsvarm.

Alle tips taes imot med åpne armer!

• 3 months later...
Skrevet

Problemet er ennå uløst. Jeg har skiftet VNC (vanos hjerne), overhalt, sjekket og testet solenoidene, testet med en annen luftmengdemåler etc. Ingen endring. Etter jeg renset pluggen på VNC og slettet feilkoder har ikke "ventil 1 defekt"-feilkoden dukket opp igjen. Noen forslag? Skal forsøke med et nytt motorstyringsrele til uka da dette så litt slitent ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...