Gå til innhold

Bytte motor fra 1.8 til 2.8

Mlodye36
 Share

Anbefalte innlegg

Har aldri klart å få eit skikkelig svar på dette selv, fordi ingen har klart å svart meg på hva NØYAKTIG som må byttes. 
Men trur mer eller mindre hele understellet må byttes når du skal 1 liter opp (må vertfall det på 3L M serien altså fra 1.8 til 3L).

Da e det snakk om sikkert 10-20.000 i deler om eg skal gjette vilt utifra det eg har sett på bruktmarkedet for hele bakstilling og forstilling. Men dette må nesten noen andre eller du dobbelt skjekke. Så skal du ha motor og girkasse. Alt må da være fra ein 2.8L. Så skal du eventuelt bytte alt dette, om du ikkje kan det selv så koster det 1000 kroner ganget med X antall timer (trur det er ein del arbeid, mener 2.8L har motorfeste eit anna plass, så det må sveises). 

Når alt er gjort, trur eg det skal være mulig å godkjenne det, men som sagt, ingen her med tideligere erfaring som har skrive i posten min ang. hva som må gjøres for å få det godkjent eller hva prossesen koster.

Godkjenningen i seg selv trur eg ikkje koster noe (om noe ikkje mye, du betaler ikkje avgifter eller slikt for så gamle "deler, motorer eller biler" når det kommer til dette). Må søke på forhånd om bruksendring (eller hva søren det heter). 

Vil tippe på at det kommer opp i ein god del 10K lapper om du ikkje gjør jobben selv. Trur i ettertid at verdien på bilen vil ikkje gjenspeile det du har brukt på den, og at du nesten vil spare på å kjøpe deg ein 2.8 liter i steden for. Med mindre du gjør alt arbeidet selv, og finn billige deler. Alt skal være nokså likt 2.8 L (understell og fester, m.m)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å bytte en 320 til en 328 enn en 318.

Men det ligger på 10000 + - for bare arbeidet, eller 5000-10000 til for alle delene og dokumentasjonen du trenger for å få det godkjent hos biltrangsynet.

Hvis eg ikke husker feil, måtte du gjøre dette for å få godkjent 328: Kontakte biltrangsynet om ombygging, få svar om tillatelse(tar måender), skaffe donorbil(kan godt være utenlands, men husk GODT MED PAPIRER), frakte donorbilen å få delene plombert, så faktisk begynne på bilen din, også en sluttkontroll når ombyggingen er ferdig for skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bimmers  :lecture:  Du kan søke i forumet og lese andres erfaringer det er mange tråder i Prosjekter og Teknisk som handler om motorbytte og godkjenning.

Har 2,8 godkjent i min E36318iS. Søkte BT først, resten kan du lese i tråden min hvis du klikker på linken under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...