Gå til innhold

startproblemer, gåen dynamo?


Sebb9
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E34 525iX med M50B25, som jeg sliter litt med, den starta fint hver dag for en måned siden, men batteriet ble utlada veldig fort. Kobla bare fra batteriet når jeg parkerte bilen fram til jeg fant strømtyven, men etterhvert ble den veldig vanskelig å starte, selv om starteren gikk fint rundt. Spenninga fallt veldig når jeg prøvde å starte den, så lada batteriet helt fullt, og da starta den etter 3-4 forsøk, men kjørte ett par turer, og så var den vanskelig å starte igjen, selv om batteriet var ganske fullt(ikke 100%) tenkte kansje dynamoen var kortslutta, og lagde så mye spenningsfall at hjerner og liknende ikke funka ordentlig. Men bytta dynamo i dag, målte cirka 1M ohm mellom pluss og minus på den gamle dynamoen, er det mye nok til å tappe batteriet på ei natt? Og nok til å gjøre at hjerner osv ikke funker?

Holder på å lade batteriet helt fullt nå, så satser på at det funker, og at det holder seg fulladet med den nye dynamoen.

Ellers så har jef bytta plugger, testa bensinpumpe, rele og hovedrele, alt fungerer fint. Så det eneste jeg ikke har testa er veivsensor, men venter med den, siden motoren sviver fint så fort den starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet var nytt når jeg kjøpte bilen for en måned siden, lada det i natt, men det var nesten helt tomt, og laderen viste bare 3A i begynnelsen og gikk ned til 1.5A etterhvert, så tror ikke det ble helt fullt. Men er det normalt at det lader på 1.5A på hurtiglading? Laderen har ampermeter opp til 12A.

Målte spenning med batteritesteren på multimeteret, den viste 12.6V, men det datt til 12V når jeg kobla det til bilen.(tror ikke multimeteret er laget for bilbatteri)

Målte også spenninga til coilen når jeg prøvde å starte den, da sank den fra 11.8 til 7V, så tror det er problemet mitt. Kan det være på grunn av at batteriet ikke var helt fullada? Eller dårlige koblinger? Eller er batteriet dødt? Prøver å lade batteriet helt fullt nå, hvis ikke det funker stikker jeg å handler nytt batteri i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det kan jo være dårlige kabler/irr/kontakter som forårsaker så mye spenningsfall.

Når det gjelder laderen din, så gir den vel mindre amper når batteriet nærmer seg full-ladet.

Hvis du lader batteriet så skal hvilespenning helst måles 24 timer etter lading, og avkoplet batteripol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa nytt batteri i dag, fikk spenning på 11V på coilen når jeg prøvde starte, men fortsatt ikke noe liv, ingen gnist eller bensin, er vel bare veivsensoren igjen da? prøvde å få plugga den ut nå, men var litt trangt, så skal få målt den i morgen. Får også feilkode på girkassa, tenkte det var på grunn av lav spenning, siden jeg har fått det før, men den forsvant så fort jeg fikk starta den. Men kan gåen veivsensor gi feilmelding på girkassa? Girkassa har det aldri vært problemer med, og indikatoren viser riktig posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa veivsensoren i dag, målte cirka 300k ohm, så den er vel gåen? Har bestillt ny, så håper det funker :) men batteriet holdt seg fulladet i natt, så det er jo bra :)

Den er nok gåen ja.

540 +/- 10 Ohm mellom stikke 1 og 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...