Gå til innhold

Bmw E34 ombygging fra 520I til 540I


 Share

Anbefalte innlegg

Kunne jo vert greit å spørre før du kjøper ting. :D

 

Men du må i allefall ha fra 540 til 520: Motor, motorfester, spagettinett, hjerne, girkasse(usikker på om 540 girkasse fester passer på 520), for og bakoppheng, drivaksel, diff og bremser. Også montere allt på 520'en, forutsetter at allt virker med en gang du skrur på tenningen. (Noe som nesten alldri skjer)

 

Skal du gjøre allt skjøl, eller betale noen for det? Og skal det være godkjent eller bare en 2års bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. jeg fekk bilen så billi så jeg kunde egentli ikke sei nei.. så jeg kjøpte den bare:P
plane er og få den godkjent på sikt.. men ikke noe stress for å si de sann;) 

 

så de er litt arbeid med andre ord? jeg tenkte og ta motoren første(hjerne å ledningsnett) også ta understell osv etter kvart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde du fått en 535, kunne du egentlig bare ha skøvet motoren inni. Men nå må du få en 8'er inni en bil som er tilpasset for en 6'er.

 

Regne med at ingenting passer, bortsett fra kanskje opphenget, men er jo like greit å skifte de til poweflex osv når du skal ha nesten hele bilen av uansett.

 

Kort svar: Ja, er en del arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler KOMPLETT delebil.

har bygget om min 728ia til 740i/6.

jeg kunne bruke rattstamme og snekke fra 728ia. stag og armer forran var lik hosmeg, byttet bare skiver og calippere.

servoslange fra v8, ac slanger fra v8. v8 gasswaier, v8 elnett med ecu, ews og chip.

v8 bakstilling, v8 mellomaksling, v8 komplett eksos+++++

er mye jobb, men har du elskjema tilgjengelig, så er dette snakk om å bygge opp fra v6 til v8 gjort på 5 dager.

jeg bygget min på 5 dager totalt, + en del venting på el skjema. men 5 effektive skrudager gikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler KOMPLETT delebil.

har bygget om min 728ia til 740i/6.

jeg kunne bruke rattstamme og snekke fra 728ia. stag og armer forran var lik hosmeg, byttet bare skiver og calippere.

servoslange fra v8, ac slanger fra v8. v8 gasswaier, v8 elnett med ecu, ews og chip.

v8 bakstilling, v8 mellomaksling, v8 komplett eksos+++++

er mye jobb, men har du elskjema tilgjengelig, så er dette snakk om å bygge opp fra v6 til v8 gjort på 5 dager.

jeg bygget min på 5 dager totalt, + en del venting på el skjema. men 5 effektive skrudager gikk det.

Det er "mye enklere" på 7-serie enn 5-serie.

E38 7'ern er bygd for V8,

E34 5'ern er bygd for rekke 6'er.

Her er det mye som er anderledes i motor-rommet til 6 syl og V8 som du ser av bildene over her.

Ikke umulig, men masse arbeid. ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og derfor må man ha delebil.

uten delebil er det omtrent umulig.

alle biler er bygget for v8 :P

mtp at man får e34 med v8, og karosseri er likt, så er også e34 bygget for v8 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

alle biler er bygget for v8 :P

mtp at man får e34 med v8, og karosseri er likt, så er også e34 bygget for v8 :P

Da er vi enig. Det er V8 som gjelder ;)

Har selv hatt en E34 540 Touring i 3 år så kjenner litt til dem. Utrolig morsom bil! :headbang:

Som skrevet:

Ikke umulig, men masse arbeid. Og krever litt skruferdigheter.

Og i potittlandet Norge og få dette godkjent....... :roll:

Spørr i allefall først før man begynner.

Ellers kan man få :---)

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja v8 er tingen :D

er ikke umulig å få dette godkjent.

min gikk rett igjennom hos vegvesenet. alle vekter var innenfor, den veide faktisk nøyaktig det samme med v8 og manuell kasse som den gjorde med r6 og automat. og da har jeg til og med satt på v12 bremser som er mye større og tyngre enn r6 bremsene.

det værste med ombyggingen er det elektriske. jeg måtte sy inn ca 20 kabler i bilens elnett. skruing er rett frem.

jeg stod aleine på garasjegulvet med jegg, støttebukker og elefant. noe drit å slippe nedi motor med girkasse, 3 av 4 eksosmanifoiler måtte demonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så de er litt arbeid da also?
ja jeg har en KOMPLETT 520 som er bygd om til 540(ikke godkjent) så når den er ombygget fra 520 til 540 så skal vell jeg og klare det:)
Har også bestilt converter adapter så jeg får bruke m3 5 trins kassa jeg har;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ dokumentere hvor motor og slikt kommer fra.

du MÅ dokumentere hva deler som er brukt i understellet, at alt tilhører 540.

du MÅ dokumentere at 520 karosseri er likt som 540 karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men husk å notere hvor alle deler kommer ifra. Veivesenet godtar ikke deler fra gsbilderer.no osv.

 

Bør ha 540 karroseriet i nærheten, da du trenger den og understellet til plombering for fremtiding godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...