Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen DIY? må man ta ned bånnpanna?

Grei jobb? BMW sku ha 25000 å det er uaktuelt, da kjøper jeg heller timing verktøyet på biltema å gyver løs selv :P

Takk

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til noen fullstendig DIY. Du finner litt info på youtube.

Du trenger ikke å ta ned bunnpanna. Men du må av med registerdekslet selvfølgelig.

Timing og spesialverktøyet fra Biltema fungerer helt greit.

Men pass på at du vet nøyaktig hvordan de forskjellige delene skal brukes. Spesielt de klipsene som låser de mellomarmene.

Hele dette arrangementet i toppen er oppspent under ganske høyt fjørtrykk, så bommer du her så blir det litt kryping og leting etter deler :smile:

 

Naboen gikk i gang med dette, og jeg kom akkurat inn garasjedøra og begynte å rope stopp i det delene haglet....

 

Det er selvfølgelig også viktig at veivaksel ikke kommer ut av posisjon mens jobben pågår.

Endret av anbjørn
Skrevet

Jeg kjenner ikke til noen fullstendig DIY. Du finner litt info på youtube.

Du trenger ikke å ta ned bunnpanna. Men du må av med registerdekslet selvfølgelig.

Timing og spesialverktøyet fra Biltema fungerer helt greit.

Men pass på at du vet nøyaktig hvordan de forskjellige delene skal brukes. Spesielt de klipsene som låser de mellomarmene.

Hele dette arrangementet i toppen er oppspent under ganske høyt fjørtrykk, så bommer du her så blir det litt kryping og leting etter deler :smile:

 

Naboen gikk i gang med dette, og jeg kom akkurat inn garasjedøra og begynte å rope stopp i det delene haglet....

 

Det er selvfølgelig også viktig at veivaksel ikke kommer ut av posisjon mens jobben pågår.

Takk for OBS en, så kanskje jeg slipper kryping og leting :P

 

Har fått av topp dekslet, da jeg tenkte og sjekke om den var på merkene eller ikke. Er hull i skivene på kamhjula men vet jo ikke hvordan de skal stå, kanskje jeg trenger verktøyet bare for og sjekke også?

Er de en pinne man stikker opp i svinghjlet for og låse veiv? finnes det noen visuelle merker man kan se sånn ca. ?

 

Legger også merke til at kjede har 0 slakk og er stramt som bare det, skal det være sånn?

MVH

Skrevet

Det er ingen merker tror jeg. Husker ikke helt detaljene nå. Men jeg tror det skal være et slags låseverktøy for veiva når den settes i øvre dødpunkt på cyl1.

Gode midlertidige merker er også uansett greit å ha.

Hullene i skivene du nevner er på vanosene. Disse skal line opp med låseverktøyet når cyl1 er på topp. Greit å bruke dette verktøyet før du demonterer for å sjekke at alt er noenlunde ok.

Dette verktøyet skal også brukes når du skal dra til bolten i senter av hver vanos.

 

Hvis kjedestrammer er ok, eller av den oppgraderte typen så vil du ikke ha slakk i kjedet. Strammeren har innebygd fjær, samt at den får oljetrykk fra motoren.

I verktøysettet så er det et manuelt strammeverktøy som du skal bruke under monteringen i stedet for kjedestrammeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...