RagnarokEM Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Hei, Praktiske opplysninger om bil: BMW e36 1998 1.8LLettere å dele innlegg i 2 enn å spamme forumet med mange ulike inlegg om mange ulike ting. Men har eit servo problem, eller eg trur eg har det.Fekk låne ein bokk av ein kompis og fekk bilen opp i lufta å så under. Der servoen er (om eg har forstått det rett går "endeleddet" inn i servoen?) var det eit tynt lag med noe eg trur er olje. På motor blokka var det også litt olje (trur eg). Eg lurer på hvordan eg diagnoserer dette. Om det er vann (noe det kan være ettersom det var ganske vått den dagen) eller om dette er noe alvorlig (eller noe som helst) som må fikes på. Om dette er eit servo problem, hva koster ein servo? Og hva annet kan det være? Hørte snakk om Simring også, men er det ein komplisert "afære" å fikse? ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Ang. Caliper så var såg eg på den foran - venstre caliperen at "seilet eller "ringen" rundt stempelet var ikkje "hel" og lurer på om det er eit problem. Altså den plastikk ringen som ligg rundt stempelet (altså ikkje på stempelet eller rundt selve stempelet men rundt der stempelet går igjennom, sikkert for å beskytte det for at det ikkje skal komme masse dritt inni mellom stempel og selve calippern). Trur kanskje den "funker" enda, altså gjør sin funksjon, men den er fortsatt ikkje hel. Må dette fikses og hvordan?
E39 M5 Skrevet Mai 26, 2015 Skrevet Mai 26, 2015 Hei, servoen er ikke en ting, men hele systemet. Det jeg tror du referer til er tannstanga. Hvis det er olje der er det fordi den lekker olje forbi simiringer på tannstangakselen. Bare sjekk mansjetten som ligger over ytre/indre styreledd som går til hjulene. Letteste fiks, få tak i ei brukt tannstang, bytt og ta firehjulskontroll. Calipper spørsmålet, er nok støvhetten til stemplet du snakker om, den bør byttes før. Vil ellers få lekkasje mellom stempel og calipper ganske snart.
RagnarokEM Skrevet Mai 26, 2015 Forfatter Skrevet Mai 26, 2015 (endret) Hei, servoen er ikke en ting, men hele systemet. Det jeg tror du referer til er tannstanga. Hvis det er olje der er det fordi den lekker olje forbi simiringer på tannstangakselen. Bare sjekk mansjetten som ligger over ytre/indre styreledd som går til hjulene. Letteste fiks, få tak i ei brukt tannstang, bytt og ta firehjulskontroll. Calipper spørsmålet, er nok støvhetten til stemplet du snakker om, den bør byttes før. Vil ellers få lekkasje mellom stempel og calipper ganske snart. Hvordan byttes den støvhetta og hva treng eg for å bytte den? Om det ikkje er tannstanga er det litt surt å bruke peng på det. Firehjulskontroll må eg nok ha uansett pga eine endeleddet eg skal bytte. Men hvordan diagnoserer eg eit olje problem, hvordan vet eg hva som lekker? Det har ikkje minket noe veldig spessielt med servovæske i det siste. Endret Mai 26, 2015 av RagnarokEM
E39 M5 Skrevet Mai 26, 2015 Skrevet Mai 26, 2015 For å fikse calipperen trenger du et rep sett. Mansjett og pakning som sitter inni calipperen. Du må ta av calipperen, sett en trepinne mellom sete og bremsepedalen med pedalen helt inne, det vil da ikke lekke kontinuerlig bremseveske da den er i lukket posisjon i master sylinderen. Sett forsiktig trykkluft på kalipperen der bremseslangen var, og stempelet kommer ut. Sett på ny ring med fett og rett vei(se hvordan den står før du dementerer ), og monter støvhetten og monter igjen. Luft bremser på den siden. Ta på mansjettene til tannstanga, en av de vil innholde olje hvis det er lekkasje. Servo olje er rød og lukter annerledes. Hvis usikker, gjør helt reint og kontroller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå