///M-524td Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 Hei, har vært av med toppen og skiftet tettninger og justert ventiler. Lurer på hvilken posisjon motor og topp skal så i når man har på registerkjeden? Hvordan gjør jeg dette så timing blir rett? Mvh alex
bmwmann24 Skrevet Juni 25, 2015 Skrevet Juni 25, 2015 (endret) Ser noe knølete ut den motoren, ut av det jeg ser på google og autodata så har du et refferenspunkt på kamdrev. Du skal sette stempel 1(nærmest register) i TDC, dvs at stempelet skal være på topp. Da ser du et lite merke nede til venstre ca kl 7. Mellom nederste og bolten som er klokka 9. Veiva har samme refferensepunkt (den lille pinnen klokka 7) Ellers så skal du ha slakke på kjeden på motsatt side av strammer og veiva drar du rundt 2 ganger for å se at alt stemmer. Tannhjulet på kam skal trekkes til med 7nm (det er lite!!) Kjedestrammern skal trekkes til med 30-44nm! Her litt data over m30 motor, tok utgangspunkt i 86mod 7serie. CylinderlockByt skruvar: NejDrag åt: 34-40 NmDrag åt: 58-62 NmVänta: 15 minuterDrag åt: 30°-36°Kör motorn: 25 minuterDrag åt: 30°-36°Övriga motoråtdragningsmomentRamlager Byt skruvar: NejRamlager 1. moment: 29-37 NmRamlager 2. moment: 58-63 NmVevstakslager Byt skruvar: NejVevstakslager 1. moment: 26-28 NmVevstakslager 2. moment: 52-57 NmOljepump till cylinderblock : 22 NmOljetrågsskruvar : Autodatas AnmärkningAvtappningsplugg för oljetråg : Autodatas AnmärkningSvänghjul/drivplatta : 98-112 NmKopplingstryckplatta : Autodatas AnmärkningVevaxelremskivans/dämparens centrumskruv : 430-450 NmTändstift : 24-28 NmKnacksensor : 20 NmÅtdragningsmoment för chassiFramnav : 290 NmBaknav : 248 NmStyrstagsled : 33-40 NmBromsskiva till nav Fram: 16 NmBromsoksfäste Fram: 33 NmBromsok/fäste till nav Fram: 110 NmBromsskiva till nav Bak: 16 NmBromsoksfäste Bak: 33 NmBromsok/fäste till nav Bak: 67 NmBromssköld till nav Bak: 65 NmHjul : 110-130 Nm Noe ble borte når jeg kopierte, PM meg, så får du låne bruker og passord til Autodata om du behøver;) Endret Juni 25, 2015 av bmwmann24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå