Gå til innhold

Bremsekraft forsterker

minim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har innimellom problemer med at det virker som bremsekraftforsterkeren ikke hjelper til i det hele tatt. Jeg kan fremprofosere dette ved 3-5 raske pump på pedalen når den står på tomgang og da blir bremsene så dårlige at jeg nesten må stå på pedalen for å stoppe bilen fra å trille når det går i gangfart. Har tatt av og prøvd å blåse inn i vakum slangene uten at jeg klarer å høre/kjenne noen lekkasje. Jeg kan blåse inn i vakumpumpen å høre surkling, men regner med at det sitter en tilbakeslagsventil der som gjør at den skal være åpen den veien? 

Tok en måling på vakumet i dag når jeg trykker på pumpen og det ligger på -0.8bar på tomgang, men når jeg trykker inn pedalen så detter det til -0.1 og vil ikke gå opp igjen før jeg slipper bremsepedalen. Burde den ikke klare å dra seg opp til -0.8 bar igjen? Tyder dette på en lekk bremsekraft forsterker?  Dette viser på youtube videoen vedlagt her. Vet ikke hvor nøyaktig det er, men hadde kun en turbotrykksmåler å få målt det med nå i kveld. 

Om jeg kobler til en vakumpumpe til bremsekraftforsterkeren og  pumper opp til -0.8bar vakum, trykker inn pedalen og får fallet til -0.1bar så burde jeg kunne pumpe det opp igjen til -0.8bar igjen stemmer ikke det? Skal vel ikke være noe som blir blødd av i fra vakumsiden på bremsekraftforsterkeren?

Fikk også opp "increased emissions" og feil på dårlig flow i EGR systemet så jeg byttet EGR ventilen uten at det hjalp i dette tilfellet. Nå i ettertid så ser jeg at det sikkert var unødvendig å bytte den siden det sikkert skyldes dårlig med vakum.. 

Er det noen som har ideer til hva dette kan være? 

Edit: glemte å nevne at dette er en X5 E70, 2008 mod 3.0diesel 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt grubling kom jeg frem til at det må være ventilen i mellom halvdelene i forterkeren (den som skal stenge for vakum i delen mot bremsepedalen når den trykkes) som ikke stenger skikkelig som gjør at jeg får trykkfall. Det skal jo normalt ikke være det. Tok en bremsekraftforsterker jeg hadde liggende fra en W210 mercedes og satte den opp i BMWen bare for å kjøre en test og da var det -0.9bar vakum og nesten ikke bevegelse selv om jeg trykket inn pedalen så inget trykkfall. 

Ny bremsekraftforsterker bestilt hos Jæger med levering i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...