Gå til innhold

Ekstremt høyolje forbruk E39 Hjelp


Zubair Saeed
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg håper noen her inne kan hjelpe meg, jeg begynner og selv kanskje skjønne hva feilen på bilen min er men trenger litt bekreftelser.

 

 

Bilen min: BMW  520i   2001 Modell (m54 Motor)  KM tilstand : 180 TUSEN.

 

 

Det hele startet med at det begynte og lukte brent i bilen når jeg fikk på varme anlegget, det var sånn at de to midterste luft sprederen som ga fra seg den oljelukten.

 

Jeg fikk byttet hele topp-pakningen, men lukten var ikke helt vekke, ikke var forbruket av oljen borte heller.

 

Den gikk inn på verksted igjen, da byttet de ut veiv-huset, alle slanger osv, jeg ba dem igjen sjekke om ventiltetttingene var byttet, det var byttet og var ok.

 

Jeg har totalt byttet: Topp-pakning , Veiv-huset , ventiltetttingene, ventil-hetter og peilerøret.

 

Lukten har gitt seg, jeg lukter ingen brent-olje lenger inne i bilen.

 

Men her kommer da saken, jeg har forsatt like høy forbruk av olje, da mener jeg ekstremt, eksakt tall har jeg ikke, men jeg må fylle på minimum 1 liter i uken. fredag 18.09.15 fylte jeg på til peile-pinnen viste MAX, idag 23-09-15 er den på Minimum og litt under, altså bare 5 dager.

 

Bilen gir ikke fra seg noe spesielt blå-røyk, jeg har merket av og til at den slepper ifra seg røyk, det var verre før veiv-huset osv ble byttet, men bilen gir fra seg ett tynt lag med hvitt røyk, det kommer mest når jeg drar på gasspedalen, og ellers noen ganger.

 

* er det noen her inne som kan anbefale meg å bytte noe annet før jeg går over til stempelringene?

 

* Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg her, noen med samme erfaring eller noe sånt?

 

* Jeg tror det er stempel-ringene som er gåen, tror noen av dere det samme?

 

* Hva koster en sånn type reparasjon ?, er det det vi kaller for overhaling av motor?

 

* Hvis du ønsker å bytte ut stempel-ringene uten og overhale noe spesielt, blir det noe prisforskjell, ulempe?

 

* Noen anbefalte steder og få gjort jobben på?

 

 

Trenger virkelig veiledende hånd her! har brukt så mye penger på bilen at det blir surt å miste den =/, elsker den!

 

 

Takk på forhånd

Endret av Wazzaa10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppdatering:

Har gjort dette nå:

'' Ta av olje påfylling lokket og finn utom det blåser eller trekker/vakuum.

Det skal være svakt vakuum.

Dette kan du sjekke med et papir, type vanlig a4. ''

Fant ut at det er et svakt/litt hard vakuum, papiret blir holdt igjen av at det blir svakt sugd inn mot der jeg påfyller olje.

Har kanskje ikke verksted byttet ventil-tettninger? / ventilhetter

Jeg og min far tok en tur ut, og han viste meg at det faktisk ryker av bilen bak, han trille bilen ned en lang bakke og trakk ned pedalen ved slutten og vips der kom det en stor sky med røyk.. ikke sikker på om dt var blått eller hvitt.. så ihverfall hvitt ut.

Må også legge til:

Hver gang jeg kjører en lang-tur, motoren er ganske så varm, da jeg parkerer hører jeg en knitre-lyd, akkurat som du skulle kastet vann på et varmt eksosanlegg, det kommer ifra to plasser.

1 plass: understellet, midt i mellom ett sted.

2 plass: venstre side av topp-lokket, tror det kan være katalysatoren som går der? (ihvertfall andre siden av innsugsbelgen)

Vanlig og høre sånn knitre-lyd, akk som om det lekker noen plass, for så dermed treffe et varmt sted, også høres det ut som det forbrennes, (veldig lik lyd som du får når du setter stekepanna på fult med litt vann i)

Noen gode råd?

Endret av Wazzaa10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa du bytta toppakning, regner med at du da også da bytta toppdekselpakning. Denne er av gummi og pleier å bli hard og morken med åra. Viss ikkje den blei bytta så kan det jo hende det lekker ut av den og ned på eksosen. Rimelig enkel affere å bytte i forhold til stempelringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar.

Jeg snakket med verkstedet, dem sa de har byttet toppdekselpakning.

Jeg skal legge inn bilen igjen på mandag, da skal de atter igjen gå gjennom alt av olje systemet, noen tips på hvor jeg skal be dem sjekke ?

Jeg skulle tilslutt få en liste på alt de hadde gått gjennom.

Ber dem gå gjennom:

Toppdekselpakning

Toppdekslet

Ventiltettninger ( det mente han var en jobb på 20 timer, så det var ikke gjort, er det riktig?, har ihvertfall lest masse om at ventiltettningene kan være problemet, tar det så mye av tid får å bytte dem? Hvor ligger dem hen ? )

Ventilhetter er det samme som Ventiltettninger?

Ber dem sjekke oljehuset som jeg ble anbefalt her.

Går oljen ned I midten av bilen, understellet?

Veivhuset er byttet inkl peilerøret.

Noe mer jeg bør vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...