Gå til innhold

Tikkelyd varm motor BMW E61 M57/T2 2008 mod.


Sverre_BMW525d
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en bmw 525d xdrive 2008 modell. Den er gått ca 115000 km.
Dessverre er det kommet en “tikkelyd” fra motor siste halvåret som jeg
nå sikkert bør gjøre noe med.

Har vedlagt en link til youtube som har nøyaktig samme tikkelyd som min bil.




Tikkelyden opptrer slik:
- Kun under 900-1000 rpm, litt raskere tikking ved litt mer rpm.
- Kun varm motor, aldri ved start eller kald motor
- I ro med motor igang på tomgang er det mer tikking i “drive” og “revers” enn i “park”
- Litt hard kjøring og høye turtall minsker tikkingen
- Tikkingen høres lite fra inne i bilen, men godt når vinduet er nede
- Vanskelig å lokalisere lyden, men tror det er mest fra høyre foran

Sjeldne ganger kan bilen starte litt “rufsete” noen sekunder og opplever litt ubalanse.
Har sett på vibrasjonsdemperen og det er litt påfallende at bevegelsen av rem beveger seg 
mer inn og ut på varm motor enn kald.

Er dette en vibrasjonsdemper som må skiftes (forårsaker tikking ?) eller er det et strukket “timing chain” som
pga dårlig kjedestrammer etc som slenger og derfor tikkelyd.

 

En annen ting jeg har tenkt på er at jeg har lignende tikkelyd når jeg skifter fra park til drive til reverse osv. En svak tikkelyd

​som høres bittelitt, men er langt fra styrken som på klippet fra youtube.


Anyone som vet hva kan dette være ? Og ja olje er hyppig skiftet og på maks.

mvh
Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor relevant dette er, men jeg har nettopp måttet overhale registeret på min N47 pga. utslitt kamkjede.

Dette var ikke den typiske N47 feilen (min bil var ikke omfattet av recall).

 

Oppdaget dette pga. en tikkelyd som kom ved varm motor. Hos meg kom lyden fra ca 1800 rpm og oppover.

Denne var helt periodisk, ca. 2 ganger i sekundet ved 1800rpm. Lyden følger hastigheten på motoren.

 

I mitt tilfelle hjalp det ikke å bytte strammeren, så hele registeret ble overhalt.

 

Hos meg demonterte først verkstedet multireimen, og startet bilen uten denne, for å sjekke at lyden ikke kom fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor relevant dette er, men jeg har nettopp måttet overhale registeret på min N47 pga. utslitt kamkjede.

Dette var ikke den typiske N47 feilen (min bil var ikke omfattet av recall).

 

Oppdaget dette pga. en tikkelyd som kom ved varm motor. Hos meg kom lyden fra ca 1800 rpm og oppover.

Denne var helt periodisk, ca. 2 ganger i sekundet ved 1800rpm. Lyden følger hastigheten på motoren.

 

I mitt tilfelle hjalp det ikke å bytte strammeren, så hele registeret ble overhalt.

 

Hos meg demonterte først verkstedet multireimen, og startet bilen uten denne, for å sjekke at lyden ikke kom fra dette.

Takk for svar. Ja N47 har jo hatt sine problemer med registeret. M57 motorene har i mye mindre grad tull med dette. Var i kontakt med BMW verksted på mail i går. Sendte de you tube klippet som vedlegg. De ringte meg etterpå og hadde ikke noe direkte tips til løsning. Ba meg om å ta oljepåfyllingslokket av på tomgang for å sjekke om lyden ble sterkere eller forandret seg. Det gjorde den ikke. Så det blir vel å kjøre inn til de så de får lyttet selv. De sa at en av mekanikerne der hadde hatt denne lyden på egen bil for en tid tilbake, den forsvant etter en tid, men han rakk ikke å finne årsak. De sa videre at det er sjelden at M57 motorene har problem med register.

 

Merkelige greier. Utrolig vanskelig å lokalisere lyden. Av og til mener jeg den kommer i området der oljefilteret ligger (venstre framme), men så synes jeg den likevel kommer fra høyre nedre og framme.

 

Hadde denne tikkingen for et år siden før den forsvant nesten helt. Nå er den kommet tilbake, og litt påfallende at utetemperatur har noe å si. Er et mønster at jo kaldere ute jo mer tikker den.

 

Sverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Heisann

Ja det ble mye feilsøking på dette, men min tikking er faktisk helt borte nå. Jeg skjønte at det kanskje hadde med temperatur å gjøre, og tilfeldigvis oppdaget jeg at vanntemperaturen lå på ikke mer enn 70 gr. Så da skiftet jeg egr ? termostaten. Men fremdeles 70 gr. Så da skiftet jeg hovedtemostaten og fikk rundt 90 grader. Det jeg faktisk momentant fikk bort var også tikkelyden !!! Kan det ha vært vannpumpen som ga lyden ? Eller rett og slett høyere temperatur steder som tidligere ga tikkelyden. Ganske interessant, men borte var den.....muligens litt til å begynne med for så å være borte. Kan være høyere vanntemeperatur ga høyere oljetemp som så igjen åpnet og smurte ventiler bedre ? Men lurer litt på hoved vannpumpe....det stemmer også med plassering av lyden.

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...