Ajohnsen Skrevet Januar 4, 2016 Skrevet Januar 4, 2016 Bygge om fra 525da til 535da E61? Har ikke noen stor plan om å bygge om men om motoren skulle ryke har jeg lekt litt med tanken. Er det mye ledningsnett som må skiftes ved motorbytte? Eller passer ECU fra 535 på 525 nettet? Mulig det holder med mapping av 525 ECU? Hovedsak dette så må skiftes:? Komplett motor/gir, turboer, eksos, ECU, diff og bremser.
Knut O E61 Skrevet Januar 6, 2016 Skrevet Januar 6, 2016 Jeg har også tenkt litt på dette. Dette er interessant nå når bilene er 10 år og kan ombygges avgiftsfritt. Tilgangen på brukte deler begynner vel også å bli god, men 535 deler må vel i praksis importerers. Har sett litt på Realoem.com. 525D og 535D er ikke så ulike. Det er samme motorblokk og dermed tilnærmet lik vekt. Så vidt jeg kan se er det kun calipere og bremseskiver på hele understellet som er forskjellig. Dette skal være bolt on og kan plukkes fra alle E60/61 535-550 eller tilsvarende 6 eller 7 serie. Motor inkl dobbel turbo, eksos, radiator, ledningsnett (til motor), intercooler, er forskjellig. Mange motordeler og komponenter er like, men veiv, råder, topp og innsug er forskjellig. Tror det enkleste vil være å hente deler fra en donorbil av omtrent samme årsmodell, eller være nøyaktig med delenumrene når man kjøper komponenter. Girkassen på min bil skal tåle 600 nm og kan dermed holde. Her er det litt forskjellige girkasser på de ulike produksjonsperiodene på 525. 535d har 560 Nm og det er kanskje best å skifte girkasse, mellomaksel og diff. Drivakslene er like. Når det gjelder programmering eller elektroniske enheter så har jeg ingen anelse hva som er forskjellig og hva som må gjøres.
Ajohnsen Skrevet Januar 6, 2016 Forfatter Skrevet Januar 6, 2016 (endret) Godt det er flere som har tenkt tanken, godkjenning bør ikke være noe problem i utgangspunktet når bilen kom slik fra fabrikk. Om en hadde fått en donorbil hadde det muligens ikke blitt så altfor dyrt men har erfaring med å få tak i deler enkeltvis kommer det nok fort til å smake oppmot å få tak i orginal bil.. Da har du den nyere typen kasse? Min er 04 og den første typen, tåler vell 400NM!? Og det er det i motoren alt. Endret Januar 6, 2016 av bmwvagmann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå