Buruglen Skrevet September 9, 2016 Share Skrevet September 9, 2016 Jeg har et merkelig problem med bruk av RTTI som jeg prøver å finne ut av. Min bil er registrert i det tyske Conected Drive-systemet og alt fungerer perfekt i Norge. Men i Sverige og Danmark virker ikke RTTI. Jeg får kun TMC-basert informasjon utenom Norge. Når jeg kommer E6 sydfra i Sverige mot Svinesund, kommer RTTI opp av seg selv noen mil syd for Strømstad (se kart og da er det RTTI-visning også på veiene i Sverige). Ellers i Sverige og i hele Danmark er alt TMC. Alt i bilen er nyeste versjon (system og kartverk). Noen med gode forslag til hva dette skyldes? Jeg trodde at RTTI ble formidlet via mobilkortet som sitter i bilen og det burde da virke likt i Norge og Sverige? Jeg har original BMW radio med både DAB og FM, og bruker stort sett FM i Sverige (selv om de faktisk sender på DAB i Sverige, på tross av hva mange tror (dog bare de tre SR-kanalene)). Jeg har alltid min iPhone 6 koblet opp i BMW-dockingen i bilen, så systemet kan få opplysinger via Internett derfra også. Jeg har full roaming i EU (Telenor) og roaming påslått. Gode ideer og erfaringer fra andre mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buruglen Skrevet September 14, 2016 Forfatter Share Skrevet September 14, 2016 Fikk svar fra BMW Connected Drive i Tyskland. På den tiden min bil ble produsert (2012-03-07), var RTTI ikke tilgjengelig i andre land enn Tyskland og Storbritannia, og systemet er "blokkert" for andre land. At det virker i Norge er en "feil" og jeg skal være glad for at det virker (!). Det er "ikke mulig" å endre dette (noe som betyr at det på en eller annen måte er begrenset i bilens systemsoftware). Merkelig at de faktisk legger inn slike begrensninger, men det kan tenkes å ha med lisensavtale med tjenesteleverandør å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå