Gå til innhold

RTTI (Real Time Traffic Information) i Sverige og Danmark?

Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem med bruk av RTTI som jeg prøver å finne ut av.

Min bil er registrert i det tyske Conected Drive-systemet og alt fungerer perfekt i Norge.

Men i Sverige og Danmark virker ikke RTTI. Jeg får kun TMC-basert informasjon utenom Norge.

Når jeg kommer E6 sydfra i Sverige mot Svinesund, kommer RTTI opp av seg selv noen mil syd for Strømstad (se kart og da er det RTTI-visning også på veiene i Sverige).

Ellers i Sverige og i hele Danmark er alt TMC.

Alt i bilen er nyeste versjon (system og kartverk).

Noen med gode forslag til hva dette skyldes?

Jeg trodde at RTTI ble formidlet via mobilkortet som sitter i bilen og det burde da virke likt i Norge og Sverige?

Jeg har original BMW radio med både DAB og FM, og bruker stort sett FM i Sverige (selv om de faktisk sender på DAB i Sverige, på tross av hva mange tror (dog bare de tre SR-kanalene)).

Jeg har alltid min iPhone 6 koblet opp i BMW-dockingen i bilen, så systemet kan få opplysinger via Internett derfra også. Jeg har full roaming i EU (Telenor) og roaming påslått.

Gode ideer og erfaringer fra andre mottas med takk.

IMG_5642b.JPG

IMG_5521b.JPG

IMG_5566b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra BMW Connected Drive i Tyskland. På den tiden min bil ble produsert (2012-03-07), var RTTI ikke tilgjengelig i andre land enn Tyskland og Storbritannia, og systemet er "blokkert" for andre land. At det virker i Norge er en "feil" og jeg skal være glad for at det virker (!).

Det er "ikke mulig" å endre dette (noe som betyr at det på en eller annen måte er begrenset i bilens systemsoftware). Merkelig at de faktisk legger inn slike begrensninger, men det kan tenkes å ha med lisensavtale med tjenesteleverandør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...