Håkonn3 Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 Hei. Kjøpte meg min første BMW for ca. tre uker siden nå. Ble en 2006 E91 320DAT. Indre kjørelys bak, høyre side virket ikke og selger hadde fått lest ut feilkode hos et verksted. Der ble det funnet ut at det var en feil på FRM modulen. Har i dag mottat Carly i posten, og tenkte å sjekke feilkoden selv, men får ikke gjort dette før til helgen. Mitt spørsmål er om modulen kan la seg fikses eller om jeg må bytte denne? Kan det isåfall være en idé å sette inn en fra facelift utgaven? Er det forskjell på disse (fra pre lci og lci) og hva vil isåfall være fordel/ulempe med dette? Plug and play? Takker for alle svar som måtte komme! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen F Skrevet November 13, 2016 Share Skrevet November 13, 2016 Samme skjedde med min etter at det ble lest av feilkoder for motoren på merkeverksted.. på min så fikk jeg ikke låst bil, åpnet og lukket vinduer, styrt lys og bilen varslet om at førerdøra var oppe hele tiden.. merkeverkstedet sa at denne FRM-modulen måtte bestilles og de måtte programmere den oppigjen at de, fordi en kunne visst ikke kjøpe en brukt heller, fordi forhandleren var de eneste som kunne ordne ny programvare på den. Dette var visst fordi det ble programmert etter chassisnummeret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkonn3 Skrevet November 21, 2016 Forfatter Share Skrevet November 21, 2016 Takker for svar! Har satt dette litt på vent, men ettersom hva jeg har lest meg frem til kan brukte FRM moduler kodes om og legge inn riktig VIN nr. Har fått tak i en FRM3 så planen er å prøve å få denne til å virke i min bil. Er det andre som skulle sitte på erfaringer om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Desember 8, 2016 Share Skrevet Desember 8, 2016 Det som skjedde med din FRM modulen Jørgen er en software bug i tidlige versjoner av FRM. BMW i USA har kjørt 8års utvidet garanti på denne modulen siden det er å anse som fabrikkasjonsfeil. I hht norsk lov så tror jeg også man stiller veldig sterkt når denne feiler på grunn av en slik ting, men lykke til med å ta kampen mot BMW FRMen du allerede har kan flashes på nytt med MCU flasher direkte på printkortet inne i FRMen. Man kan så kode den opp igjen med riktig programvare og VIN/utstyrsnivå til din bil. Det er ikke kun bmw forhandlere som kan gjøre dette. Finst nok mange innpå forumet her som kan bistå. Engående første post så kan du nullstille dette i FRM modulen, men tviler på at det går med icarly. Du må nok ha tool32 for å resette "kortslutningstelleren" for det aktuelle lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkonn3 Skrevet Desember 13, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2016 (endret) Takk for et bra svar, @minim. Bestilte kabel og tool32 etter å ha snakket med deg på PM. Dette har jeg også mottatt, men ikke fått prøvd ut enda pga. andre prioriteringer akkurat nå. Får nok tid til å se litt mer på det ut i januar en gang tenker jeg. Har aldri vært borti koding med slike programmer, men fant en DIY etter et kjapt google søk nå. http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=866044 Lurer på om dette er riktig vei å gå. For meg ser det slik ut, men alltids kjekt med synspunkter fra de litt mer erfarne før jeg setter i gang. Endret Desember 13, 2016 av Håkonn3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Desember 13, 2016 Share Skrevet Desember 13, 2016 Spot on den der Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå