Bayerfun Skrevet April 11, 2017 Share Skrevet April 11, 2017 Hei alle sammen, Gamle biler har man til stadighet noe å gjøre på, så da er jeg i gang med vårens lille runde. Hadde bilen på EU-kontroll for noen uker siden, fikk bare én feil, en 2-er feil, så det kan ikke være så ille. Noen dager etter kontrollen så har det begynt å knake forferdelig når jeg svinger (typisk i parkeringshus) pluss at det kommer tilsvarende knakelyder ved oppbremsing eller aksellerasjon (litt i smådumper også). Klunkingen forplanter seg godt i bilen, så det er ikke bare en lyd. Jeg har foreløpig ikke klart å plassere kilden til lyden, for det høres like godt over, under og på begge sider. Selv med stetoskop og hjelpemann til å dreie på rattet klarer jeg ikke å lokalisere den. Har veldig sjeldent tilgang på løftebukk, så det er litt vrient å komme seg under også. Som vanlig så frykter jeg at det er den dyreste delen som er problemet; tannstag. At knakelyden kommer uavhengig av sving og at det også skjer i dumper, så tenker jeg at det ikke kan være det.. Det er nøyaktig et år siden jeg hadde bilen på verksted (ja, en jobb jeg satt bort) for å bytte stort sett alt i forstillingen (casterstag, bærearmer, lenkearmer, begge nav, endeledd), så at noe av dette feiler nå hadde vært litt snålt. Er det noen som har tips til feilkilder jeg bør sjekke? Topplager/tårnlager kan typisk lage slike lyder, men da ville jeg ha hørt det bedre på en av sidene tenker jeg. Case 2: Mangelen for å få den godkjent er i bakstillingen. Jeg pleier å være med mekanikeren inn på verkstedet for å se på det han bemerker, men det hadde jeg ikke sjans til denne gangen, så jeg får nøye meg med teksten: "For stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, venstre, øvre bak - gjelder bærekule, ytre". Er det da rett av meg tro at det gjelder posisjon 19 på dette bildet? https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_7_serie-e65-sedan-730d_m57n2/etk_delekatalog-bakaksel-33_1111 Skulle bare mangle at det ikke blir litt å gjøre på den av og til, den har gått snart 370kkm og er fortsatt våken og opplagt hver morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå