mills_kaviar Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Hei!Vurderer å handle 323/325i med automat. Hvordan er disse kassene med tanke på styrke? Har nå en 2006 320D med automat. Er det samme kassa i disse bilene? Evt hva er forskjellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 (edited) E46 320D og E46 320-330i har alle A5S325Z kassa ifølge ETKBMW Rettelse E46 320D > 2001 ble levert med A5S390R kassen. Edited May 30, 2017 by Melanki Link to comment Share on other sites More sharing options...
mills_kaviar Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Burde kanskje skrevet spesifikt, men er E91 jeg har nå 2006. E46 sluttet i 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Da har den vel GA6HP19Z -> maks 400nm 330i skal ha A5S325Z ifølge etk -> maks 350nm Så hakke svakere, men skal være god for ~300HK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 (edited) @mills_kaviar Hvilken årsmodell er det snakk om på 330i? Ser at det er et generasjonsskifte på kassene også. Stryk siste, var visst kun i statene. Edited May 30, 2017 by Melanki Link to comment Share on other sites More sharing options...
mills_kaviar Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Blir vel kanskje til at jeg sitter å venter på en med manuell isteden. Leser nå at den gamle kassa er veldig treig...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 (edited) Har hatt tilsvarende kasse i E39 520i. Er ikke de nye 8 trinns sportskassene, men helt ok. I sportsmodus holder den lengre på turtallene og girer relativt fort ned ved kick down. Også mulig å montere F1 hendler med litt arbeid. Så alt i alt en OK+ automatkasse fra den tidsperioden. Endte opp med å røske ut automatkassa og putta inn manuell. Bilen er mye mer responsiv på gassen og motoren virker som om den har fått 20-30hk mer. Kjører mye mer aggresivt nå, men med lavere forbruk også! Hvis du ikke absolutt må ha manunell, og har mulighet til å vente ville jeg absolutt gått for manuell. M54B30 fortjener en manuell kasse. Edited May 30, 2017 by Melanki Link to comment Share on other sites More sharing options...
mills_kaviar Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Er 323/325 jeg kikker på. Så håper på å finne en M54B22 eller B25 da. Men ble disse levert med 6-trinns? Har bare sett 5-trinns... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 (edited) Nei, men finnes kasse fra bl.a. M3 som passer Koster dog 10x mer enn 5 trinnskasse å ettermontere. Personlig kommer jeg ikke til å kjøpe BMW m. automat igjen, så fremt det ikke er 8 trinns sportskassen. Edited May 30, 2017 by Melanki Link to comment Share on other sites More sharing options...
mills_kaviar Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Aha, sånn å forstå ja Vil tro det er en del styr å bytte fra automat til manuell? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melanki Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Skifte Girkasse, mellomaksling og Diff. Ferdig lagde "hull" på karosseriet og bremsevæskeholder, som punches ut. Deretter koble opp hoved og slave sylinder for clutch, samt clutch og bremse pedal. Gjort på en god arbeidsdag, og 2t på PCen for å programmere om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now