Gå til innhold

E12 ombygging


bloppe
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e12 520 stående som jeg skal begynne å sette i stand. Har lyst å få den godkjent med effekt tilsvarende Alpina b7s. 

Hva vil være et fornuftig valg ang motor? Tenker først og fremst i retning m30b34/35 turbo. Er det alt for komplisert å bygge twin turbo, type sekvensiell? Hvilke turboer er i så fall et bra valg? Eller er det twin scroll turboer i grei størrelse og pris som kan brukes til denne motoren? 

Er det fornuftig å ta høyde for datasprut med en gang, eller er det bra nok med org motorstyring og chip? 

Er det riktig å påstå at oppsettet i Alpinaen  i bunn og grunn er rimelig likt e23 745i, men med høyere trykk?

Hvilken girkasse er å anbefale til m30 turbo? Er det 530d kasse med ombygd clutchhus?

Så vidt jeg finner ut av har Alpinaen 280x28mm bremser. Etter å undersøkt litt ser det ut som calipperne på alle E12 er lik, men med en "spacer" for å få plass til bredere skiver. 

Tanken min var da å ta utgangspunkt i enten org calipperne som står på og få maskinert opp en slik "spacer" som gir plass til skivene til Alpina. Spørsmålet er jo hvordan vegvesenet liker det. 

Jeg har liggende bakstilling fra en 528 som blir montert for å få skivebrems bak. Ser ut som det er samme dim på bremser som Alpinaen. 

Ellers finner jeg ikke så mange forskjeller på understellet, annet enn større hjullager foran og dermed andre fjærbein. Ser det er andre delenr på litt andre deler fra 520-535, og jeg regner med det er likt på 535 og Alpina.

 

Er det noen som har tips ang dette? Kommer til å sende inn en søknad til vegvesenet om et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...