Gå til innhold

Registrering av USA import BMW

SFjeld
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg også ville prøve å nå ut til ekspertisen som sitter rundt i landet.

Jeg har tatt hjem en BMW 850 1991 fra USA som et hobby prosjekt. Før jeg legger ned mye arbeid i bilen ønsker jeg få den registrert.
Alle papirer fra USA, tollkort etc. er i orden.

Møtte litt "motvilje" fra biltilsynet og oppfattet at jeg ikke kom noe vei hos dem uten ytterligere dokumentasjon for den angitte bilen.
Det kalles et COC dokument (Certificate of conformity)  og følger bilen fra den er ny (i europa i alle fall). Dette dokumentet, knyttet til bilens VIN-nummer antar jeg inneholder alle mål, data, avgass, støymålinger, felg innpress etc.

Jeg har kontaktet BMW i Norge og de sier at disse papirene ikke finnes for biler produsert for det amerikanske markedet, men at jeg kan prøve TUV i Tyskland.
Har også send samme forespørsel til BMW i USA og BMW i UK (etter anbefaling i en forum lenke) uten positivt resultat.

COC i England svarte tilbake med en del "generell" informasjon om bilen.

Fra USA svarte de at de kun har slike papirer for registrering av USA biler i Canada. UK svarer at COC papirer ikke ble standard før slutten av 90-tallet.

Finnes tjenester på nettet hvor man kan bestille COC dok, men på enkelte jeg har sjekket har ikke de heller for E31
Bavaria mente jeg kunne finne et vognkort fra en tilsvarende bil og benytte informasjonen fra det men oppfattet ved mitt besøk at det da ikke er knyttet til en US spec bil.

Alternativer har jeg. Venter jeg til bilen er 30 år kan den registreres som veteran, men det begrense kjøremulighetene. Jeg kan trolig også registrere den som en "am-car" i Drammen, men det blir for drøyt ;)

Har en TUV nett tjeneste jeg også vil forsøke samtidig som jeg "graver" videre.

En sak er jeg sikker på og det er at mange før meg har tatt inn biler fra USA og registrert dem. Jeg vil også ringe Drammen og få en prat med dem. Oppfatter at de har mer erfaring med godkjenning av import biler.

Noen der ute som kan bidra?

BMWE31_850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...