Gå til innhold

R270+ i Bergensområdet?


Sverre H
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

I slutten av januar døde instrumentpanelet på E46'en min, og kjøpte derfor et brukt et, med planer om å lodde på en ny m35080 eeprom. Bestilte en R270+ fra Kina, og et par helt nye og blanke chipper. Et halvt år senere dukket de om sider opp på postkontoret. Etter å ha fått loddet av chippen fra det nye instrumentpanelet, satte jeg den i chip-programmereren for å lese den av, men etter ca. 500 bytes (varierer, alt fra 400-540), virker det som at maskinen rebooter seg selv (hører lyden som kommer når en usb-enhet koples fra, samt de tre pipene maskinen lager når du kopler strøm på den), og hele programmet henger seg opp. Har forsøkt å kjøre native i Win10 med kompatibilitetsmodus for XP SP2, samt i en VM med XP SP3. Det samme skjer for så vidt også når jeg forsøker å lese av en av de nye chippene, så tror ikke jeg tok livet av eepromen da jeg fjernet den.

Så mitt spørsmål er, er det noen i Bergensområdet/Vestlandet som har en R270+ som de vet fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lett litt på nettet de siste dagene, har jeg kommer frem til at det er flere mulige løsninger på dette problemet. Det virker som at en del av fabrikkene som produserer disse enhetene ikke helt vet hva de holder på med, og putter komponenter med feil spesifikasjoner på kretskortene. Fant en liste over komponenter som man kunne bytte ut på moderkortet, men også ting som kunne gjøres på datterkortet. For sistnevnte kunne man lodde på en ekstern 5v kopling, men det løste ikke problemet mitt. Til slutt fant jeg en kommentar på en youtube-video som nevnte at komponenten på C1 på datterkortet ikke måtte være der sammen med komponenten på R15. Man kunne ha det ene eller andre, men ikke begge deler; dette ville i så fall skade chippen du ville lese av, i følge kommentaren.



Dessverre for meg virker det som at vedkommende hadde rett på siste punktet. Da jeg skrev innlegget her, kunne jeg lese ca. 400-540 bytes (eller er det bits den teller i programmet?), men kort tid etter falt det brått til ca. 100, så 30, før jeg omsider fant den kommentaren på videoen. Etter å ha loddet av komponenten på C1, prøvde jeg igjen, men nå er eepromen helt fullstendig død. Men de blanke chippene mine leser den nå av helt uten problemer, så det virker som at jeg har fått maskinen til å fungere som den skal. Dessverre litt for sent, så det blir nok et nytt gammelt brukt instrumentpanel på meg veldig snart.

20200706_204555_2.jpg

20200706_213802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...