Gå til innhold

E61 (04) - turbotrykkfeil m.m.


Ken_G
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle gjerne hatt noen tips i forhold til et par problemer og evt delevalg i en trang økonomi i korona-situasjonen.

1. Har erfart ladetrykkfeil på turboen i lengre tid, og det er mer merkbart jo varmere og lengre en har kjørt virker det ut som. Det når omsider et punkt hvor motoren synes å miste hele turboeffekten, og akselerasjonen omtrent uteblir. Målte live-verdi mens jeg kjørte på 0.7-1.0 bar mindre enn det burde være. Den var altså oppe i 1.6-1.7, og burde ha vært nesten en bar mer (med ca. 1 bar som utgangspunkt på tomgang) Mekanikeren jeg var innom brukte for øvrig Delphi software på pc-en. Han mente at det hørtes ut som lekkasje i eksosmanifolden når vi ruset bilen på tomgang, og at denne er det første som bør byttes. Jeg lurer derfor på hvor viktig det er å bruke originale deler her. Mtp at jeg har en 15 år gammel bil skal den ikke vare evig, og jeg er fornøyd hvis jeg har en god bil i 5-6 år til før jeg bytter den ut og evt vraker den, avhengig av tilstand. Original manifold koster nesten 6k hos GSbildeler, mens den kan skaffes på Ebay for en slikk og ingenting. Noen erfaring med deler her som ikke er orginale?

2. Viskerproblem fremme som forårsaker klassiske defekt motor-tendenser ut fra hva jeg har lest her på forumet. Dvs, x antall sveip før den stopper midt på ruta og plutselig ikke responderer lenger, inkludert spylervæske som heller ikke kommer. Jeg sjekket releet under kupefilteret på passasjersiden, som ser bra og helt rent/irr- og rustfritt ut. Dette ble sprayet med Wd-40, og fungerte bra en liten stund etterpå, mens under en tur i går i kraftig regnvær var det tilbake til samme feil igjen. Slik jeg forstår det må man bytte hele mekanismen her, med motor og armer i ett. Til tross for at det også selges kun motor noen steder. Noen formening om det er mulig å bytte kun motor?

3. Får opp feil på EGR på live-verdier, (emisson tests) og har bestemt meg for å bytte termostatene (EGR og kjølevæske-system) Hvor viktig er det at disse er originale kontra billigere varianter? EGR bør vel også sotrenses/blåses rent?

Håper på noen tanker rundt dette, på forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...