Gå til innhold

Kan feilkode 2E85 holde termostat åpen?


Niccon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt litt problemer med kjølesystemet på min e87 116i N43 etter at jeg kjøpte den i august. Jeg la merke til at noe var gale når bilen plutselig skjøt ut en av pluggene i radiatoren etter at jeg hadde parkert i høst. Kjøpte ny plugg og fylte på kjørevæske, har ikke hatt problemet igjen. Men jeg merket at bilen ikke ble ordentlig varm (vet ikke om dette også skjedde før denne hendelsen ettersom bilen ikke har tempmåler), så jeg sjekket feilkoder.
Fikk opp 2E85 "BSD- Electric coolant pump: missing" og 2EF5 "DME- Thermostat activation".

Jeg testet vannpumpen i INPA, ved å kjøre den i forskjellige hastigheter og jeg kunne klart og tydelig høre at farten forandret seg, samtidig som at jeg har vannstrømning inn i ekspansjonstanken. Så kommunikasjonen med vannpumpen vil jeg fungerer og pumpen leverer vann. Jeg tenkte da at det måtte være termostaten som var ødelagt siden jeg hadde feilkode på den også, siden termostaten virket å være fastlåst på 4% (ifølge inpa) og motoren ble aldri varm, samtidig som radiatoren var varm hele tiden. Etter at jeg byttet termostaten og fjernet feilkodene, så forsetter bilen å være kald (kjølevæske mellom 65-75 grader etter langkjøring) og den vister "0%" i INPA, som jeg antar betyr at den er fult åpen? Har sjekket alle 3 sikringene til termostat og vannpumpe (alle var ok).
 

Feilkoden 2E85 "BSD- Electric coolant pump: missing" er der forsatt, og derfor lurer jeg på om denne kan forutsake at termostaten står åpen hele? Kan det ha noe sammenheng?

Har ikke lyst å bruke 5000kr på ny vannpumpe når den forsatt fungerer, og muligens ikke fikser termostat problemet mitt!? Noen som har noe erfaring på dette?

 

Legger ved et par bilder!

 

Takk for hjelpen!

 

Skjermbilde 2021-02-10 19.19.50.png

Skjermbilde 2021-01-27 20.12.18.png

IMG_20210308_125830.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting, hele min påstand om at den feilkoden holder termostaten åpen er nettopp det at bilen kan åpne termostaten uten at vannet er varmt nok? Det er vell mulig, i og med at det går to ledninger inn i termostaten og bilen har variabel temperatur på motoren utfra kjørestil (varm ved economy kjøring, kald ved "performance")? Eller tar jeg feil, og at termostaten kun styres av temperaturen i vannet(slik som en tradisjonell gammel termostat)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...