Gå til innhold

E91 320d xdrive 2011 - durelyd 1900-2100 rpm


Martinzon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en E91 320d xdrive 2011 (automat), med en random ulyd som er veldig irriterende. Har hatt mekaniker på kjøring (da kom den selvfølgelig ikke) og bilen på bukk m/sjekk hos Bilia.

Beskrivelse av problemet:
Random "dure" lyd, oppstår på 1900-2100 rpm etter litt kjøring (f.eks 30min-1t). Når den først kommer så er den ganske konsekvent på det turtall intervallet. Lyden er ikke matallisk eller raslende (ref N47 motoren). Gasser jeg på så forsvinner lyden, mister ikke noe effekt.
Jeg kan stoppe og sette bilen i nøytral og reprodusere ulyden. 

Legger ved en video, desverre er det ikke det aller beste eksemplet. Jeg har ingen anelse om hva som er triggern for at lyden oppstår.

Håper noen her inne kan ha en anelse om hva problemet er eller kan være :-) Jeg er ingen mekaniker, så kan si jeg er ganske dårlig på å feilsøke selv.

Hilsen Martin!
 


 

 

Endret av Martinzon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan motorfester er det på disse? Kan de «kollapse»? Når du klarer å skape lyden / vibrasjonen i ro, så er det en vibrasjon som skapes av motoren, og som forplantes i noe annet. Har hørt tilsvarende når motorfestene er slitt, og noe som har ørlite klaring fra før, ikke har det lenger. 

Alternativt et oppheng på eksosen som har røket, så det blir kontakt med fast metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar @Ron788m! Bilia skal ha visstnok sjekket motorfestene når de hadde den på bukk, hvor grundig dette ble gjort vet jeg ikke. Men det var mistanken en kompis av meg også hadde. Aner ikke hvilken type fester det er desverre.. Noe som er dyrt å bytte på "mistanke" mtp jobb og deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martinzon skrev:

Takk for raskt svar @Ron788m! Bilia skal ha visstnok sjekket motorfestene når de hadde den på bukk, hvor grundig dette ble gjort vet jeg ikke. Men det var mistanken en kompis av meg også hadde. Aner ikke hvilken type fester det er desverre.. Noe som er dyrt å bytte på "mistanke" mtp jobb og deler?

Er det sjekket der, så er det sikkert i orden. Motorfestene pleier ikke å være veldig dyre, så kan jo gjøre et bytte og se. Ser for meg at det kan være vanskelig å se eller kjenne om det er slitt. Girkasseoppheng da? Alt henger sammen så.

Da holder jeg en knapp på eksosen, potensielt no fleksirør-greier. Lyden er litt for «hard» til at det er no fjas som tar borti.

Verstefallsteori: har den kjede? Kan den ha hoppet en tann og at balanseakslingen ikke stemmer? Ville kanskje gjort større utslag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...