Gå til innhold

Hjelp til kobling av "Focal Inside Premium 6.2 lydpakke" BMW F30


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med kobling av "Focal Inside Premium 6.2 lydpakke" kjøpt fra bilradiospesialisten.

Link til lydpakken: https://bilradiospes.no/focal/109576/focal-inside-premium-62-lydpakke-bmw-e-f-g-serier

Jeg har en BMW F30 2014mod med "Base audio" pakke (uten forsterker).

Forsterker: Focal impulse 4.320

image.png.e3db1ef9a585a1ad100aea433393a4bc.png

Dette er kablene jeg fikk med:
Kabel til å koble inn i Quadlock kontakt bak hovedenhet:

image.thumb.png.e0401a71636f8c4f078956ff0349f220.png

Kabler til å koble mellom forsterker og "hovedenhet kabel" (IY AC CABLE):

image.png.ae8fea94a39c5a1966be1d3752b80492.pngimage.thumb.png.fcbad8c9915bd0e0e32d008d5a5eef2f.png

Høyttalerkabler (som jeg er usikker på om jeg trenger)?:

image.png.1ce3be0e90019c3a51e0b054a7fcfb23.png

Jeg finner ingen måte å koble dette som gir mening for meg. Derfor kontaktet jeg bilradiospesialisten for å be om et koblingsskjema eller lignende, noe de ikke hadde, men de mener at dette ikke skal være noe problem. Bare å koble + på den røde ledningen som er ligger klar i skjøtehylsen. 

Dette er eneste mulighetene jeg ser, men her ender to ISO kontakter opp uten noe sted å kobles til:

image.thumb.png.f6acbd7e320b04d89f9a351324960c3e.png

 

Jeg kontaktet Focal for å høre om de hadde koblingsskjema. De mente at jeg har feil kabel. Her er svaret jeg fikk fra dem:
"you have taken a focal inside car radio harness connector (with the power connection cables with yellow connectors) and an impulse connection cable (IY AC CABLE) from the aftermarket range (old one) and not the new impulse connection cable (IW IMP EXT 150) from the focal inside range.

Svaret fra focal kan jeg skjønne. Hvis jeg hadde hatt en IW IMP EXT 150 kabel som denne: 

image.png.e2b5b87f0bf2f8e51c472300df4354a9.png

Så kunne jeg koblet det slik:
image.png.941a0b9b3fea87217b3351a33dde6f45.png

 

Er det noen som kan hjelpe med dette? 

Dette er det nærmeste man kommer koblingsskjema:

https://bilradiospes.no/media/multicase/documents/focal/focal bmw pakke 109576 koblingsskjema.pdf

 

Håper det bare er meg som er dum her og ikke ser det åpenbare...

 

 

Endret av BMWf302014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke F30, men normalt er sub under stolen og mid i døra koblet sammen når du har base stereo. Det betyr at det er meningen å trekke nye kabler fra forsterker til sub, slik at forsterkeren kan sende separate signal til sub og mid, og dermed gi et bedre lydbilde. Det kan se ut som høyttalerkablene du har fått er beregnet for dette. Likevel er det noe snodig med denne kabelbunten, siden den blir strømsatt.

Kan det være at du kan klare deg med kun denne kabelen? Det vil da fungere slik:

1. Hvit plugg til forsterker, og rød kobles til strøm.

2. Du har to grønne hann-kontakter. Ta ut plugg fra sub og sett inn i denne, på hver side av bilen. Dette vil hente signal fra radioen til forsterker, samt sende signal fra forsterker til mid.

3. Den grønne hunn-kontakten settes i sub, på hver side.

Når har du fått signal fra radioen inn til forsterker, og forsterkeren sender separate signal til sub og mid. Høyttalere bak er ikke involvert i dette oppsettet, de beholder originalt signal fra radio.

Edit: Ser at det er nettopp slik oppsettet beskrives både på websiden du linker til, og i pdf-en: "Høyttalere for bakdører vil med dette oppsettet være tilkoblet originalradioen direkte."

Pakken er beregnet til mange typer biler, fra E-serien, til F-serien, G-serien og Mini, så at du har fått en del kabler som ikke er til din bil, er ikke overraskende. Oppsettet jeg har beskrevet gjelder i alle fall for E-serien.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...