Gå til innhold

Fusker på tomgang og går i nødmodus?


Erico93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en e36 m3, 3.0, 1993 som jeg sliter litt med. Dette problemet er av og på, det er det som gjør det litt komplekst. Når det inntreffer, så går den ujevnt/fusker på tomgang, og når jeg setter den i gir og vil kjøre, så får jeg den ikke over 2000 rpm da dør den helt, nytter ikke å bruke gasspedal, må klutche og har jeg flaks så går motoren, noen ganger stopper den. Vet ikke om det er nødmodus den går i, men får kjørt hjem på 2 gir under 2000 rpm. Neste gang jeg starter kan feilen være borte. Har hatt den på verksted, men da har den vært frisk, eneste feilkode er på lambdasondene, men de er byttet, og problemet fortsetter. Noen som har noen ide, eller har vært borti noe liknende?

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erico93 skrev:

Hei, jeg har en e36 m3, 3.0, 1993 som jeg sliter litt med. Dette problemet er av og på, det er det som gjør det litt komplekst. Når det inntreffer, så går den ujevnt/fusker på tomgang, og når jeg setter den i gir og vil kjøre, så får jeg den ikke over 2000 rpm da dør den helt, nytter ikke å bruke gasspedal, må klutche og har jeg flaks så går motoren, noen ganger stopper den. Vet ikke om det er nødmodus den går i, men får kjørt hjem på 2 gir under 2000 rpm. Neste gang jeg starter kan feilen være borte. Har hatt den på verksted, men da har den vært frisk, eneste feilkode er på lambdasondene, men de er byttet, og problemet fortsetter. Noen som har noen ide, eller har vært borti noe liknende?

Erik

Den setter nok feilkoder på lamda sensorene pga en forbrenning som er utenfor toleranse. Lamda sensorene er der både for å kontrollere at avgassene er rette og også for å hjelpe med å regulere andre komponenter før forbrenning. Veldig mange byttet lamda sensorer pga de ser en feilkode der lamda er nevnt. Det er sjeldent dette fører til gode resultater.

bilen din høres for meg ut til å ha en for feit blandindsforhold (luft/bensin ca 14:1)

 

når man feilsøker på eldre biler med det problemet du har, kan det være greit å ha en avgass måler tilkoblet og se hvor mange ppm hc ( partikler per million med hc) som er uforbrent i avgassene. 

dårlig kompresjon i en aller flere sylindere, en dyse som leverer for mye, vacum lekkasje eller defekte sensorer/slave komponenter som gir tilbakemelding eller som blir styrt av motorstyringen kan være problemet ditt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...