Arimanni Skrevet November 8 Share Skrevet November 8 Hei, Etter nesten 20 års innaktivitet, 2 "voksne" barn, et par studiegjeld lån klokere, huslån og billån er tiden inne for å begynne å surre med BMW igjen. Sent 90 og tidlig 2000 styrte jeg mye med E34 og E30 (nå skal vi ikke gå inn på E30 M3 med matching numbers som ble kjøpt og solgt til under 200k), men ville nå gå for en annen "ungdomshelt" som var E21. Jeg har lenge vært usikker på om jeg skal gå for M52B28 motor i eller om jeg skal bygge på M10 har endelig valget falt ned på at jeg liker lyd bedre. Elbilen er uansett raskere fra 0-100 så lyd og vekt er fokus. Valget falt på en E21 316 som var noe lunde solid i karosseriet, men hadde mye av de delene jeg var på jakt etter. Mens bilen nå blir sveist i "haue og reva", var tanken å starte på motoren. Her har jeg litt forskjellige valg i både M10B18 og M10B20. Jeg falt ned på 2.0 av åpenbare grunner. Jeg forsøker å lese meg opp, men skal innrømme at jeg synes det er vanskelig å få oversikt over hva som er hva og hva gjør jeg nå. Dette har jeg: - 2.0 liter blokk fra 1975 2002 - piano stempel? - E21 2.0 topp - får problem med piano stempel? - 292 kamaksel - Weber 45 dobbel forgassere Dette er oppsummert i korte trekk, utover det har jeg kjeder osv. Akkurat der jeg er nå så forstår jeg at jeg må ha nye stempler pga at disse stemplene vil ta oppi toppen på en "dårlig måte" og "flate stempel" er veien å gå. Jeg finner disse på IE https://www.iemotorsport.com/product/forged-pistons-m10/ - er det alternativt noen andre jeg kan bruke? Tenker ikke å kjøre med turbo. Budsjettmessig så har jeg ingen problem med å bruke ytterligere 30 - 40 000 kr i deler, men ser ikke poenget for å hente ut noen par hestekrefter til. Sånn sett kunne jeg tenkt meg å få tak i noen stempler som fungerer og bare skru det sammen og holde kostnader nede. Hva bør jeg gjøre her for å få en ok motor? Noen som har en god oppskrift? Til alle som lurer, har ingen planer om å bygge den opp selv - men har en som kan hjelpe, men som heller ikke kjenner BMW motorer inn og ut Takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå