Gå til innhold

Trenger hjelp, Dyse-valg og btr til TURBO bygg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en orginal M30b34 som jeg bygger med arp bolter, HX40 turbo og Autronoc Sm4 sprut.

Trenge litt hjelp til valg av dyser og bensintrykksregulator.😊

Sikter på rundt 350-400hk (vil kjøre safe). 98 bensin

 

Vil helst kjøpe så store dyser som mulig slik at jeg i fremtiden har en eventuell mulighet til å få mer hk, uten å måtte kjøpe nye. Kan jeg da f.eks kjøre med 875cc dyser nå og bare justere de ned mye i sputet? Eller blir de for store, slik at jeg bør ha noen rundt 440cc-550cc (siden jeg skal ha rundt 350-400hk)

Har hørt man ikke bør kjøre dyser mer en 90% kapasitet på 98 bensin. Men hva er minimum man kan kjøre dysene til uten at det bli problemer?

 

Og hvilken bensintrykksregulator bør jeg ha til dette oppsettet? Kan jeg ha orginal? Eller bør jeg ha justerbar bensintrykksregulator, og hvorfor det isåfall?😊

 

Skrevet

Får å få tæl 350–400 hk, så vil 550–750cc dyser vara et godt valg. Sku du sikte på 500+ hk seinere, så kan du sjå på 750–875cc dyser. Sørg for å velja dyser med god sprøytemønster, som t.d. Bosch EV14-dyser, for å få bædre drivstoffblæning. Den originale bensintrykksregulatoren pleier å vara sætt opp på 3 bar trøkk. Om drivstoffpumpa di leverer nok volum og trøkk, så kan den originale regulatoren klare 350–400 hk med dom rætte dysom. Hugs på å hølle dysom under 90% duty cycle for å ha trygg og stabil drift. Dom fleste modærne styrebåksår (ECU) kæn hændtere ned mot 5–10% duty cycle, men det kjem litt an på spesifikasjonane tæl dysom dine. Velg ei bensintrykksregulator som kan justeres, så du kæn optimalisere drivstofftrøkke ætter oppsætte ditt (åftest 3–4 bar). Da får du fleksibilitet om du sku trenge mer effekt æl måtte justere for ei endring. Om du kjører mæ turbo, må du ha ei 1:1 vakuumkompensert FPR. Denne øker bensintrøkke i takt med ladetrøkke, så motoren får riktige mengde drivstoff når du dræg på. Pass på at regulatoren tåler 98-oktan og litt etanol (E10), sjølv om du itte ska bruke det no læll. men vælj ei FPR frå ei anerkjent produsent – da slepp du lekkarsje eller trøkkfall som kæn skade motoren.

veit itte om detti hjalp dei no særlig men:) 

Skrevet
På 17.1.2025 den 8.43, overhalden skrev:

Får å få tæl 350–400 hk, så vil 550–750cc dyser vara et godt valg. Sku du sikte på 500+ hk seinere, så kan du sjå på 750–875cc dyser. Sørg for å velja dyser med god sprøytemønster, som t.d. Bosch EV14-dyser, for å få bædre drivstoffblæning. Den originale bensintrykksregulatoren pleier å vara sætt opp på 3 bar trøkk. Om drivstoffpumpa di leverer nok volum og trøkk, så kan den originale regulatoren klare 350–400 hk med dom rætte dysom. Hugs på å hølle dysom under 90% duty cycle for å ha trygg og stabil drift. Dom fleste modærne styrebåksår (ECU) kæn hændtere ned mot 5–10% duty cycle, men det kjem litt an på spesifikasjonane tæl dysom dine. Velg ei bensintrykksregulator som kan justeres, så du kæn optimalisere drivstofftrøkke ætter oppsætte ditt (åftest 3–4 bar). Da får du fleksibilitet om du sku trenge mer effekt æl måtte justere for ei endring. Om du kjører mæ turbo, må du ha ei 1:1 vakuumkompensert FPR. Denne øker bensintrøkke i takt med ladetrøkke, så motoren får riktige mengde drivstoff når du dræg på. Pass på at regulatoren tåler 98-oktan og litt etanol (E10), sjølv om du itte ska bruke det no læll. men vælj ei FPR frå ei anerkjent produsent – da slepp du lekkarsje eller trøkkfall som kæn skade motoren.

veit itte om detti hjalp dei no særlig men:) 

Tusen takk for utfyllende svar😊👍

Tror jeg skal prøve å sikte meg inn på noen Siemens deka 630cc da👍

 

Angående Btr, skal det ikke være progresiv man bruker på turbo?

Eller blir progresiv kun brukt til forgasserturbo og evnt veldig budsjett turbo-bygg (uten sprut😅)

Skrevet

bære hyggelig dæ :)

 

 

progresiv styring brukes oftest i eldre oppsett uten avansert motorstyring. og på forgasserturboer så er det vanskligere å implementere modærne løsninger ama. eller kanskje i litt billige turbobygg hvor man sparer på å ikke bruke så avanserte ECU-er å heller benytte litt enklere mekaniske løsninger. 

men dæssa siemens 630cc er et bra valg tror jeg, for de aller fleste deka- dysom er egnet for et trøkk på 3 bar om je husker riktig. så hvos du vil kjøre høyere trykk så får du justere spruten, og da mener jeg at 630cc på 4 bar kan levere nærmere 725cc, er litt usikker.😅

også funker dysene fint med E85 også, men da krever de litt mer bensinmengde, ca 30% trur je. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...